Återanvändning

Kommentarer
Helena säger:

De är verkligen fina mjölkaren. Och bra att ha till mycket som skriver. Fin söndag till dig!/Helena

2015-04-19 | 17:08:25
Bloggadress: http://sciencehelena.blogspot.se/
Elisabeth säger:

Ännu en promenad i minnenas alle, "memory lane", tack snälla. Bilder som berör, igen! Förkläde för klykor hade vi, med blå kant, även ett med fickor för hårborste och kam i hallen, en för papper och påsar i köket och så den fina tvättpåsen, den som mormor hade haft. Vit med röda sirkliga broderier minns jag, tyget kom från ett lakan, på den påsen var det sydda små fina hål, tränsat rött runt om, imponerande! Återbruk på högsta nivå redan då. Så fina saker de tillverkade och värdefulla att ha kvar. Såpaburken är en favorit. Min systerson med familj bor i ett 1800-tals hus på landet. Du kan tro att jag njuter när jag är där, de har förmågan att blanda gamla och nya ting. Väldigt många saker kommer dessutom från vårt föräldrahem, kul att de finns kvar hos personer som njuter av gamla saker och förstår vikten av att bevara dem på ett bra sätt.
Solen laddar för att ge oss värme senare i veckan! Du har ljuset, snart ha du våren också.
Var rädd om dig Maria och ha det gott.
Kram Elisabeth
Ps. ett stort leende fick jag när jag läste om er variant av rostfri kärlek, bra definition. En liten reflektion, skulle tro att det finns många som lever med tefal/teflonkärlek oxå?

Svar: Tänk att ni hade ett sånt förkläde! Vad fint! :-)Tänk vad många fina saker man hade med en speciell funktion! Fina funktionella saker med var sak på sin plats!
Och återbruk var en självklarhet! :)
Tvättpåsen lät otroligt vavacker! Jag har också en vackert broderad tvättpåse men någon hålsöm har den inte!
Jag gillar också såpaburken! Såna är så fina! Jag skulle så gärna vilja ha en som det står tvål på också! Det har jag sett att det finns!
Din systersons hus låter jättefint! Jag förstår att du njuter där!Det skulle säkert jag också göra! Men jag förstår att det blir extra speciellt för dig då du känner igen flera saker från föräldrahemmet!

Solen lyser även hos oss och nu har vi äntligen vår! Härligt! Snart kommer tiden då man aldrig kan slita sig från utelivet och bara vill stanna kvar ute! Det är så lätt att glömma tiden och man får ofta en chock då man går in och inser hur mycket klockan är!

Haha! Du kan vitsa till det du Elisabeth! Ja nog är det så alltid! Teflonkärlek! Tråkigt nog så finns det säkert en hel del sån också!

Ta hand om dig Elisabet!
Kram Maria
Maria

2015-04-19 | 17:15:16
Skorpan säger:

Härliga bilder och text som vanligt, småler åt ordet klykor då det ordet aldrig används i mina hemtrakter men däremot nypor..En klyka är för mig en gren i Y-form:) Visst är de underbart vackra alla dessa gamla föremål, inte bara till funktion utan även till form. Du kan gissa att även hos mig trängs gamla minnen:)
Allt gott till dig!

Svar: Håller med om att en klyka är en y-formad gren! Men nog har jag också hört ordet klyka för en klädnypa! :-)Kanske ordet kommer från den där gamla sortens klädnypor. De där som inte har någon fjäder. Hmmm..får kolla upp det där! :-)
Oj vad spännande det skulle vara att få se bilder på dina fina saker!
Du får ta och starta en blogg du med! Hihi!
Ha det fint Skorpan!
Kram
Maria

2015-04-20 | 10:06:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: