En toppendag!

Kommentarer
Elisabeth säger:

Härliga tider, strålande tider!
Vilka sommardagar vi haft här hos oss de senaste dagarna, det är bra gött att leva!
Vi har precis kommit hem efter en vecka i Sörping (Söderköping kallas så av östgötarna) där vi har vårt sommartillhåll ca 200m från Göta Kanal, där fyller vi på vårt energiförråd! I går kväll gled kanalbåten Diana förbi utanför vårt fönster, passerar förstås ofta under en säsong, det konstiga är att det är lika magiskt att se den gå förbi varje gång, man släpper alltid det man håller på med och bara kollar när den sakta glider förbi. Nu när alla turister åkt hem, förlåt alla turister, är det som allra skönast att vara i Sörping. Vi räknar oss inte som turister längre då vi tillbringat somrarna där i mer än 20 år.
Kvällarna har varit ljumma och vi har åkt runt på kvällarna med "nya bilen" och besökt olika fikaställen, njutflykter. Ska minnas dessa stunder i vinter! Som jag berättade förut hittade vi till slut bilen vi ville ha, skönt att ha cabben nere när det är varmt, det luktar så himla gott och inte blåser det heller så mycket som jag trodde det skulle göra. Nja alla dofter är inte goda, hönsskit luktar f-n, då får man hålla andan hårt i flera minuter. För att ha ett mål har vi besökt flera slussar de senaste dagarna bla Mem, Norsholm och Brådtom för att nämna några och igår kväll blev det slussen inne i stan och ett besök på det omtalade och berömda glasscafét Smultronstället, där är kön lång om man vill ha en sittplats, men det är värt att köa. Du har kanske hört talas om Smultronstället? Vid besök i Sörping är det ett positivt måste att besöka det glass caféet
Lyckliga er som träffat Anneli, Mikael och Hugo, den här gången hemma hos er. Ja nog blev det väl en miss att du glömde fota, men jag skulle säkert glömt det också. Skålen var jättesöt, Anneli visste precis att den skulle passa hos dig. Vilken härlig dag ni haft tillsammans igen, ännu en dag att minnas med värme. Ni har tur ni som bor skapligt nära varandra och kan träffas då och då.
Kram min vän!
Elisabeth

Svar: Ja det var verkligen roligt att träffa Anneli med man och Hugo! :-) Jag hoppas vi kan träffas fler gånger snart!Du vet så här i norr så tycker vi ju inte att det är långt om man har ett antal mil mellan sina vänner!
Haha! Jag tänker på hur de brukar skämta om att vi bor så glest här och att vi inte tycker det är konstigt om det är typ 10 mil till närmaste korvkiosk!
Nej men som du säger så bor vi ju faktiskt skapligt nära varandra!

Smultronstället har jag hört talas om och även varit där, men det är inte samma smultronställe som du menar. Det jag tänker på är ett underbart ställe med en massa växter att köpa!
Men har jag vägarna neråt ska jag absolut komma ihåg det smultronstället också!

Det låter härligt att vara utmed Göta kanal! Och jag förstår vad du menar med känslan när turisterna åker hem.
Här har vi lite av det också då det är väldigt många sommarstugor i närheten av där vi bor.
På våren börjar bilarna passera oss på fredagskvällar och vänder åter på söndagskvällarna. Sen på sommaren ökar trafiken pch när skolan börjar återkommer lugnet igen och jag tycker det är rätt så skönt att återfå den riktiga stillheten igen!
Det är väl lite det som är tjusningen med att bo på landet! Att få vara lite för sig själv!

Det låter så härligt med era njutflykter med bilen! Jag förstår att du njuter av sommaren extra mycket nu!
Haha! Nej du hönsskit luktar verkligen illa! Och koskit med!!
Jag är glad att vi inte bor nära någon åker som gödslas! Någon bondgård har vi inte heller i närheten trots att vi bor på landet!
Men hästar finns i byn och på håll hör vi varje dag tuppen!
Men alla är på luktfritt avstånd! :-)

Jag hoppas du får en riktigt fin helg Elisabeth!
Kram
/ Maria
Maria

2015-08-11 | 18:00:07
Karin säger:

Kul med bloggväns besök! Klipper ner mina jordgubbsplantor varje år, tar sticklingar och delar. Lätt att se när de är nedklippta. På 14 dagar har plantorna vuxit till sig igen. Har man tur kan man få en andra skörd här i söder. Jag har aldrig fått det.
Kramar Karin

Svar: Jag brukar hantera jordgubbsplantorna rätt så ovarsamt varje vår. Krattar bort gammal jord och en hel del av plantan brukar mista bladen. Sen när det är städat så lägger jag på ny jord på jordgubbarna så att de blir lite bortgömda under jorden.Det går snabbt så växer de med en rasande fart!
Så har jag gjort de senaste 20 åren och har alltid fått enorma mängder med jordgubbar.
De här plantorna som jag nu har, är sticklingar som jag tog från vårt förra hus som vi bodde i innan vi flyttade hit för 3 år sedan. Nu har jag på tok för många plantor redan! Jag måste absolut rensa bort en massa!
Vi har en sen sort så vi får vänta ett tag men de är värda att vänta på för de är otroligt goda! :-)
Maria

2015-08-12 | 23:12:46
Bloggadress: http://pixelmojan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: