Juldagarna

Kommentarer
Elisabeth säger:

God fortsättning Maria!
Glömt dig, inte då ! Förstår att du haft roligare saker för dig än blogga. Nu kommer här en lång kommentar från mig igen, det gillar du vet jag. I vårt samhälle ska vi göra så många val av olika slag så då kan det inte vara så svårt att välja bort att läsa långa inlägg om det känns tradigt långt, vi gör alla själva våra val.
Vad aktiv du varit med så mycket pyssel, förberedelser, mat, kakor, choklad mm, det måste ha tagit all din vakna tid och kanske inte bara den vakna! Roligt när resultatet blev så lyckat. Tycker dock att det verkar jobbigt med det veganska, kan inte ett dugg om sånt, skulle säkert lära mig om jag blev tvungen. Summeringen - En lyckad julhelg på alla sätt och vis med varm gemenskap och många härliga skratt och ytterligare lappar i guldstundsburken, kan det bli så mycket bättre, knappast. Vår julhelg blev också så, ett fint minne igen, lapp till i burken. Ett skratt förlänger också livet sägs det, hur många år har du förlängt ditt liv med under juldagarna? Du kanke tänker slå Bojan 103, härliga Bojan, aktiv med blogg och även andra framträdanden. Du Maria,snart dags att börja på en ny guldstundsburk. Tänk så konstigt det är med julen, hela december pysslar man på olika sätt och så plötsligt .......är julen ett minne blott. Tycker dessutom nu att det känns länge sedan det var jul, märkligt.
Nyårshelgen är inte min favorithögtid. Trots att jag verkligen försöker tänka rätt så brukar jag inte alltid lyckas,....... tänker - Undrar hur det är nästa nyårsafton, tankarna innehåller då oro för mina nära och kära. Det är ju så mycket roligare att tänka tvärt om, tänka på allt roligt som kan komma att hända. Tur ändå att jag vet varför jag tänker så galet men vad hjälper det? De "onödiga" tankarna kom efter att ha tillbringat jul och nyårshelg på lasarett, många år sedan visserligen men jag kommer nog aldrig att tycka att nyår är någon favorit. Min pappa blev hastigt sjuk dagen före julafton, medvetslös några dagar senare och avled sedan i början på januari

Snö har vi fått, kom på annandagjul resultatet blev ett tunt vitt täcke men lite käcka uppstickande grässtrån. Tyvärr så har det inneburit mycket frosthalka, många bilolyckor, halt så in i norden har det varit sedan dess.
Önskar nu dig och din familj Gott Nytt År 2016
Kram Elisabeth

Svar: Hej och god fortsättning Elisabeth! Och stort tack för alla dina fina och långa kommentarer du skrivit!! ♥

Det där med veganskt, ja nog krånglar det till det hela lite!
Men eftersom jag har rätt mycket erfarenhet av specialkost så kan jag också tycka att det är lite kul att trolla fram recept som smakar bra trots begränsade ingredienser!
Jag hade barnen svårt allergiska när de var små och listan på sånt som funkade var nog kortare än vad som inte funkade.
Ett A4-blad fullt med olika E- ämnen som var helt uteslutna. Förutom nötter, baljväxter som soja ärtor, mm. mm. Snacka om att man blev medveten om vad mycket olika tillsatser det fanns i mat.
Det som fungerade bäst var att laga allt från grunden.
Jag hade också alltid en önskan om att ingen med allergi skulle behöva få ett sämre alternativ än de som kunde äta allt. Snarare tvärtom!
Så det blev mycket experimenterande! Jag fick därför ofta baka till de med allergi när det var olika trevligheter på skolan.

Dessutom hade jag under min uppväxt en morbror som var vegan och minns hur mamma och även jag, på den tiden var ivriga över att laga sånt han kunde äta. Han firade under väldigt många år julen med oss. På den tiden fanns inte så många veganprodukter att köpa då det var rätt ovanligt att vara vegetarian och ännu ovanligare att vara vegan.

Härligt att höra att din julhelg blev bra! Och att det blev ännu en lapp i burken.
Och på tal om det! Jag börjde med min en bra bit in på året och har ju aldrig tidigare haft någon. Jag tänkte på det häromdagen. Hur gör jag nu??
Ska det nya året få bli en ny burk? Vad gör jag med den gamla? Hur gör du?

Bojan, eller Dagny, hon beundrar jag! Vilken härlig människa! Får man vara så pigg och vital i så hög ålder, då kan jag tänka mig att bli gammal! Men en ålderdom som dement, nej det är inget som känns lockande! Håller tummarna att forskningen lägger mycket energi på att hitta en lindrig där! Plus att jag och gubben överhuvudtaget slipper drabbas! För fy! Ingen sjukdom är rolig, men det är något jag verkligen inte vill drabbas av!

Snö, det fick ni före oss! Det var inte förrän det nya året som den kom. Fa. kom den i går em. Mysigt tycker jag! Värre var det kring jul då det var kring noll och en extrem halka!
Is, det är verkligen inget jag vill ha på vägarna! Den kan hålla sig på sjöar och hav! Eller som iskuber! Haha!
Stort tack för nyårshälsningen! Jag hoppas du får ett riktigt bra 2016!
Kramar

Jag förstår att du inte känner så mycket för nyårshelgen då du har såna sorgliga minnen.
Jag hoppas du ändå fick en mysig nyårshelg!
Maria

2015-12-30 | 11:07:14
Skorpan säger:

Tack för ett underbart härligt inlägg och tack även för alla de andra som under året gett mig mycket glädje!
Så fint att få läsa om din jul, känner igen mig i mycket även om jag inte på långa vägar är så pysslig som du:)
Önskar dig ett gott slut på den gamla året och ett nytt underbart kommande. Själv är jag inte heller särskilt road av nyårsafton, då blir jag lätt sentimental och tänker och grubblar lite över vad som komma skall.
Kanske är det ett "beteende" som kommit med åren?...
Hoppas på snart återseende år 2016 och avslutar med att önska dig och de dina ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
Skorpan

Svar: Till att börja med: God fortsättning Skorpan! Hoppas även ditt år ska bli ett underbart år!
Sen ett svar till din förra kommentar: Tack snälla för dina fina ord! Vad de värmer! Roligt också att du gillar att jag skriver långt för jag vet att en del tycker att långa inlägg bara är jobbiga!
Det gör mig däremot ledsen att du satt ensam, jag hoppas att julhelgen ändå bjudit på en del kontakt med släkt och vänner!

Det där med att oroa sig över det kommande året, det hörs vara ganska vanligt! Många gör det!
Själv känner jag det som nya möjligheter. Att få börja med ett tomt blad. Men självklart finns det lite oro över de kommande tråkigheterna! De finns ju där också!
Men så är det med varje ny dag. Vi har ingen aning om vad nästa dag ska bjuda på!
Men jag brukar tänka, "Blott en dag, ett ögonblick i sänder".

Roligt att du vill fortsätta följa mig under 2016!
Ha det så gott!
Kram
Maria

2015-12-30 | 12:05:37
Marie säger:

Åh vilken jul du beskriver! ❤️ Så underbart! Är så imponerad över chokladpralinerna - själv misslyckas jag med en enkel kladdkaka haha! Önskar ett riktigt gott nytt år!

2015-12-30 | 13:17:41
Bloggadress: http://creativebeingblog.wordpress.com
Eva säger:

Vilken härlig jul du haft och det är säkert mysigt i hönshuset, ni har ju gjort så fint där. Men vilket jobb du har gjort med chokladaskarna och alla små pepparkakshus! Du är beundransvärd.
Nu hoppas jag du får en fin och trivsam nyårafton!
Kram Eva

2015-12-30 | 19:12:26
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.com
Erikslundsliv säger:

Ert julfirande var verkligen något extra! Vilket jobb att fylla alla askar med hemgjorda praliner! Och ett pepparkakshus till varje gäst! Det blir jag verkligen imponerad av!
Nu har du nog satt ribban så alla vill nog fira likadant nästa år ska du se!
Gott nytt år!
Kram, Ann

Svar: Haha! Ja jag är medveten om det men jag har gjort klart för dem att det inte blir en upprepning nästa jul!Kram
Maria

2015-12-30 | 21:20:44
Bloggadress: http://erikslundsliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: