Ibland känns det så länge sen!

Kommentarer
Anki säger:

Skola på lördagarna - ojojoj! Psalmverser som skulle kunnas utantill och så roliga timmen... och betyg från vårterminen i tredje klass. Syslöjd tyckte jag aldrig om och jag fick inte byta till träslöjd. Ännu värre blev det på Flickskolan med en slöjdlärare som aldrig såg oss som inte kunde, utan hela tiden hjälpte de som redan kunde. Minns också de fysiska bestraffningarna med smäll med linjal och luggningar... skönt att det inte är tillåtet längre.
Kloka ord du kommer med...viktigt att se framåt och inte gräva ner sig i det förgångna.
Ha det gott!
Kram

Svar: Ja fy! Tur att barnen inte behöver de fysiska bestraffningarna längre!Psamverserna som vi tvingades lära oss tror jag inte att jag haft någon större nytta av vad jag vet, men det var ju bara så, de skulle man kunna!

Ja det är så sant, det är viktigt att inte låta det som hänt förr ta för stor plats i livet! Man mår så mycket bättre av att blicka framåt! :)

Kram
Maria

2015-02-26 | 08:57:22
Bloggadress: http://ankistankar.blogspot.se
Elisabeth säger:

Det var verkligen helt andra tider. När rasten var slut och klockan ringde in fick vi alla ställa oss i en lång rad innan vi fick gå in för ny lektion. "Kön" rättades till av fröken likt en militär med handen i luften, kön skulle vara spikrak! Bokstavsordning på efternamnen gällde. I småskolan, alltså de tre första åren av mitt liv fick jag alltid stå sist, efternamn på W, varför vände de inte kön på vårterminen? Senare på jobbet kände jag alltid en viss irritation när vi blev indelade i grupper i just bokstavsordning. Skola på lördagar, psalmverser, syslöjd, betyg och de fysiska bestaffningarna fanns. Minns med skräck gymnastiken, snacka om mobbning. Jag var lite rultig och inte så smidig, blev alltid vald sist på brännboll tex. När det skulle hoppas bock i realskolan kallade fröken alla barn till sig, "kom barn ska vi se när Elisabeth fastnar på bocken", så var det varje gång. Grät varje morgon när det var gympa, de andra dagarna var jag jätteglad. Stackars mina föräldrar, det måste gjort ont i deras hjärtan. När dödsannonsen på min gympafröken stod i lokaltidningen firade familjen med tårta och jag bjöd även alla mina arbetskamrater. Elak handling måhända men jag behövde verkligen fira att min plågoande äntligen var borta. Än idag hatar jag gympa och allt vad lagtävlingar heter tex på fester, så har det varit i alla år, har satt djupa spår
Hoppas du nu får en bra dag! Kram Elisabeth
Ps. syskrinet är ju bara så himla underbart från en svunnen tid

Svar: Men stackare! Vilken elak fröken!!! Det fanns nog en hel del lärare förr som gjorde lite som de ville! Det var ju inte samma koll på sånt då!Jag tycker inte om lagtävlingar i dag heller! Usch! Jag får smått panik av sånt!! Det siter nog i mycket negativa minnen från barndomen där!

Jag tycker du gjorde rätt som firade med tårta! De anhöriga till kvinnan mådde ju inte dåligt av du firade! Däremot så blev det en plågoande mindre för dig som du säger så det var värt att fira! Jag förstår dig!

Håller med dig i det där med bokstavsordningen....Varför inte vända det ibland!

Ja syskrinet är så fint! Just med den texten på!
Jag gillar sånt som samtidigt visar lite historia!

Hoppas du får en fortsatt fin fredag och en toppenbra helg!
Maria

2015-02-26 | 10:22:29
Skorpan säger:

Men vilken nostalgitripp du bjuder på idag, jag nog minns jag skola på lördagar med, liksom "tvagningen" som vår skola hade var 3:e vecka. Då skrubbades alla barn med rotborste sittande i träkar, flickor en dag pojkar en annan. Hygienen var det lite si och så med i vissa familjer så det var säkert en nödvändighet..
Mobbing var en del av skolan, gympan var det som gav mig mest obehag. Jag var "klen" och sprang inte tillräckligt snabbt och var dessutom bollrädd. Usch ja,
idrott ger mig fortfarande rysningar...

Svar: Oj! Tvagning slapp vi i alla fall! Men jag förstår att det säkert var nödvändigt för en del för det är inte länge vi har haft så bra möjligheter till att sköta hygienen!Ja mobbingen kunde vara hård även förr! I dag ser mobbingen annorlunda ut, det förekomer t.ex. en massa nätmobbing för dagens barn! Men klimatet i skolan förr kunde vara oerhört hårt! Jag tror inte många av dagens unga vet så mycket om det!Man talar i dag så ofta om att dagens unga har stora krav på sig, och det har de, men jag tror man lätt glömmer hur det var förr! Det var på ett annat sätt, men det var inte alltid så lätt då heller!Jag hoppas du får en riktigt trevlig helg!Kram
Maria

2015-02-26 | 13:13:05
Anneli säger:

Vilka minnen som dyker upp när jag tänker tillbaka på den "gamla goda tiden ", som inte alls var särskilt god jämt ! Då liksom nu förekom mobbing, fast skillnaden är att idag pratar vi om det.
Då var det bara så att vissa barn var utsatta, och sen var det ingenting mer med det.
- Det gör ont i hjärtat när jag läser om Elisabeths hemska upplevelser från sina gymnastiklektioner, och tänker hur många som har liknade berättelser.
Själv har jag haft tur när det gäller sådana hemska upplevelser, trots att jag ofta var borta från skolan när jag låg på lasarettet.
- Man kan fråga sej varför vissa barn blir utsatta medan andra klarar sej...
- Tack Maria för att du tänker på mej när Skellefteå AIK spelar ;D
Och jag ser verkligen fram emot ditt "studiebesök" hos mej...Själv tänker jag göra detsamma, fast hos dej ;)
- Tack också för dom kloka och tänkvärda orden som du delar med dej ♥
Kram och ha det gott !
/ Anneli

2015-02-26 | 15:08:47
Bloggadress: http://harslutarallmanvag.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: