Det gamla lakanet fick ny funktion

Kommentarer
Elisabeth säger:

Vad duktig du är, gardinen blev jättefin! Gamla lakan med spets är bland det finaste som finns. Jag har den stora lyckan att äga en massa lakan med fina spetsar med olika mönster, även spetsar som inte är monterade, mormor och mamma älskade att virka. Mamma virkade även dukar, gardiner och sängöverkast. Jag är lyckligt lottad som har så många fina alster tillverkade av dem båda och det bästa av allt, jag har förmågan att uppskatta det också.
Vad skådar mitt öga? Är det en ängel, eller en lucia på en av bilderna? I min ägo finns en liknande lucia, tillverkad på arbetsterapin på 60-talet av intagna patienter på mentalsjukhuset där min pappa jobbade som mentalskötare/kurator under sin yrkesverksamma tid. En dag kom han hem med "vår lucia" under armen jag blev överlycklig Lucian är förstås även den en av mina favoriter förr.
När jag ser din lampett/lampa blir jag förälskad, den är så underbar där den sitter i trappan.
Kallt och vintrigt igen, det kom snö i helgen men det mesta av den har försvunnit nu, blåser däremot " isvindar". Flera dagar förra veckan visade termometern över +15, det var bra mycket skönare, men snart är värmen åter här, håll ut!
Ha det nu bra veckan som kommer och var rädd om dig Maria!
Kram Elisabeth

Svar: Tack fina du! Det var inte så svårt när man hade en beskrivning att följa!
Det som är viktigast är att vara noga med att det blir rakt för annars rullar gardinen snett och det vill man inte!
Det där lakanet har jag köpt på loppis och är alltså inte från släkten. I köket har jag en gardinkappa som jag sytt av min mormors lakan men det är ett lite enklare och inte så mycket arbetat. Men eftersom det är från henne så är det ändå roligt att ha!

Vilken guldgruva att få ha både lakan och virkade saker från mamma och mormor!
Jag förstår att du är glad över såna godbitar!

Ja visst är det en ängel som står där i sovrummet. En med celluloidhuvud. Jag älskar såna!
Det sägs att de ska skydda huset så jag hoppas det är så! :)

Här är det också kallt och ruggigt väder och det hörs vara så ett tag framöver men som du säger så kommer ju värmen bara vi håller ut ett tag!

Jag hoppas solen tittar fram bakom molnen hos dig så att du får njuta av lite ljummare vindar!
Ha det så bra!
Kram ♥
Maria

2015-03-23 | 13:54:17
Maria säger:

Vilken fin gardin du sytt av lakanet!
Jag har beställt knytbandslängder med en invävd spets. Fanns även hissgardin som jag hade velat ha i köket i nya bostaden, men tyvärr är fönstermåttet så stort så det finns inte så breda hissgardiner. Så då får det bli längder i båda fönsterna.
Du har så många fina saker, och din blomma är så vacker.
Läste om när du blev sjuk och fick åka till sjukhuset. Vad hemskt! Tur att du mår bra nu.
Kram ♥

Svar: Tack snälla Maria! Det finns verkligen många fina gamla lakan! Tänk vad de kunde förr! Inte köpte man några färdigsydda lakan då inte! Nej många vävde hela lakanen själva och även om man köpte lakansväv så sydde man nogrannt lakanen själv med vackra spetsar och många gånger otroliga broderier!
Ja du det där med gallbesvär är jag gärna utan! Och jag ser att du också vet vad det innebär!Jag hade trott att man kunde få gallsten om man "misskötte" sig genom att äta fet mat och vissa andra maträtter.Men att man kunde få det trots att man äter fettfattigt och undviker sånt som du räknar upp, nej det hade jag inte trott!Men som sagt så känns det skönt att det "bara" var det!Det blir säkert jättefint med dina gardiner i den nya lägenheten! Jag ska kika in hos dig för jag såg att du skrivit nya gardiner i din blogg!Ha det bra! Kram ♥
Maria

2015-03-23 | 17:36:09
Bloggadress: http://mariaikos.blogspot.com
Maria säger:

Glömde skriva: Jag har också opererat bort gallblåsan (-92) Är lite känslig för viss mat, lök, rökt mat, paprika, stark mat. Men visste inte att man kan få gallstenar ändå. Förstår att det gjorde ont.
Kram ♥

2015-03-23 | 20:24:58
Bloggadress: http://mariaikos.blogspot.com
Skorpan säger:

Så mysigt du har det och så vacker rullgardin! Härligt med en liten "rundtur" i ditt vackra hem:)

Svar: Kul att du uppskattade rundturen! :)Det blev verkligen toppen med rullgardinen. Jag gillar då man kan få något som både är praktiskt men också snyggt!
Ha en fortsatt fin kommande vecka Skorpan!
Kram
Maria

2015-03-24 | 08:35:02
LyckligaPraliner säger:

Hej hej!! Vad mycket fint du skrivit :) Och det ser mysigt ut hemma hos er.

Ann-Louise

2015-03-24 | 20:01:03
Bloggadress: http://www.lyckligapraliner.blogspot.com
Eva säger:

Du visar så mycket fint och gardinen gillar jag verkligen! Snor din idé till ett fönster i stugan där jag vill skydda för insyn ibland. Gamla fina lakan har jag några stycken så det blir snart gjort.
Trevligt med fönstret i trappan!
Ha det fint!
Kram Eva

2015-03-24 | 20:59:48
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.com
Eva säger:

Tack för att du berättade hur du gjorde med spetsen, jag satt just och klurade på hur jag ska få till det.
Kram

2015-03-24 | 21:39:07
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.com
Rost och rädisor säger:

Gardinen ursnygg och dessutom praktisk. Kul att spara en del av tapeten också. Sånt ger känsla.
Allt gott
Anette

2015-03-25 | 19:12:25
Bloggadress: http://rostochradisor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: