Nostalgi

Kommentarer
Skorpan säger:

Men vilket härlig återblick! Jag minns ALLT, och särskilt den lurviga stolen med ryggstöd som min mamma hade när hon "fixade sig", samma som på bilden du visar. Dessa överkast sen, tänk att jag faktiskt har sett att de används än i dag...hujedamej:) Teak är ingen favorit hos mig, jag gillar den äldre stilen mer. Brukar tänka att jag nog föddes på fel århundrade hahaha! Tack för en strålande visning!

Svar: Jag har faktiskt ett överkast i den stilen i vår gäststuga! Men det är ett med ett fint tyg och inte så där typiskt för 60-talet! Men det har en sån där rynkad hängande kappa. Det tycker jag faktiskt om!Men annars håller jag med dig! Det är den äldre stilen som jag gillar mest. 30-40-tal är nog favorit, men är det äldre så gör det inget heller!

Ja de där lurviga stolarna/pallarna var nog vanliga just till den där stunden då man skulle fixa sig! :)
Maria

2015-03-02 | 10:18:12
Maria säger:

Vilken rolig nostalgitripp!
Vad kul att du har kvar kataloger från den tiden.
Kanske man måste inse att man inte är ung längre när man ser detta ;)
En sån där gul liten besticklåda har jag fortfarande i en av kökslådorna, vi har ju modernare större till besticken, men den där har fått hänga med till annat smått i lådorna. Jag var tvungen gå och kika i mitt kök, blev osäker på om den fanns kvar. Jovisst var den där och den får hänga med nästa flytt också.
Sminkbord har man nu, min dotter som är 17 år har sagt att det vill hon ha.
En sån där pall har min mamma haft, men hon slängde bort den nyligen för den var lagad med snören runt benen.Hon klättrade omkring på den i köket till vår stora fasa, så vi "tvingade" henne kasta den.
Kobra telefonen som kvinnan med påslakanen håller i var populär, vi hade en sån på -60 talet. Nu har jag en modern variant av en sån.
Så kul att se dina bilder!
Kram ♥

2015-03-02 | 10:24:19
Bloggadress: http://mariaikos.blogspot.com
Elisabeth säger:

Roligt att du har katalogen kvar, många härliga minnen, nostalgi på högsta nivå.
Mamma beställde varor från Allmäncko, Sveriges första stora postorderföretag inom konfektionsbranschen, sedan kom Rowells (1945) Ellos (1947) Haléns (1949) Josefssons (1956) och konkurrereade ut de anrika Allmänco och Wiskadals och under 70 talet lades även Algots ned, vem minns inte Alogots jeans? Det uttrycket använder vi än idag när vi ser jeans som inte sitter så bra eller ser lite ålderdomliga ut. Den blå madrassen med krollsprint hade vi i gästsängen i sommarstugan, skön att ligga på. Rya, ja det knöt både mor och far. Kökspallen inne igen, på Tradera blir det oftast många bud och pris därefter. Har en syssling i Vännäsby som har sin pall kvar efter sina föräldrar. Jag har ett speciellt minne med just den pallen. Vi var på semester och hälsade på hos dem när de gick ut på radion och meddelade att Sverige fått sin lilla prinsessa, Victoria, den 14 juli 1977. Den pallen finns kvar, jag pratade med ägaren på fm! Herrbetjänt fanns i mitt färäldrahem och nu finns den här hos oss, praktisk sak.
Tack för fin bildvisning!
Ha en bra vecka, förhoppningsvis med lite vårkänsla i luften !
Kram Eisabeth

Svar: Jag har faktiskt två kataloger från den tiden! Båda Rowells med ett års mellanrum.
Vilken härlig historia om kataloger du delar med dig av!
Ja Algots! Vilka minnesbilder jag får! Jag minns en affär vi brukade köpa kläder i då jag var barn. De hade en stor reklamplanch från Algots som jag ser framför mig!

Ja den där kökspallen har jag sett till höga priser på tradera! Jc vet inte var vår från barndomen tog vägen. Det kan i och för sig vara en sån pall som pappa har i källaren. Den är full med färg på och inte så fin längre. Min hittade jag på en loppis för 100 kr och det var den värd för jag tillhör inte de längsta så behövs den ofta i köket! :)
Tänk vad mycket bilder vi förvarar i hjärnan under vår livstid! Jag tänker på hur du förknippar prinsessan Victoria med den pallen! :)

Herrbetjänter har jag sett på loppisar ibland. De var nog som du säger rätt så praktiska! Speciellt på den tiden då många herrar klädde sig lite mera uppklätt! Men hursomhelst en praktisk möbel att hänga kläder på!
Här har det varit en grå dag men bättre väder väntar! Härligt!

Ha en fortsatt trevlig helg!

Kram Maria
Maria

2015-03-02 | 12:01:51
Maidi säger:

Vilken härlig katalog du har där.. De där madrasserna gillar jag tyget på. För 2 år sedan "slaktade" jag 2 stycken såna uppe i vår Jämtlandsstuga. Tyget sparade jag och det som var i madrassen var verkligen ett konstigt material. Det såg ut som risiga fågelbon och tungt var det.
Nostalgi är det verkligen i din katalog och jag minns mitt föräldrahem.

Kram Maidi

2015-03-02 | 13:10:16
Bloggadress: http://www.svartairisen.blogspot.com
Syster Yster säger:

Jag minns också då mamma satte upp håret och hur
hon hade smikbordet, jag sydde också rya, fast jag började virka för min mormmor lärde mig det i bland annat att sticka också, min sambo har sådan svart snurr fötölj nere i vår gillestuga, och min svärmor har enliknande fotölj som den gröna , pappa har klätt om den för länge sedan då han var piggare, nu blir det svårt då inte tankarna följer med! det är roligt med gammla saker man blir så nostalgisk av allt du lägger in! Kram på dig

2015-03-02 | 13:13:26
Syster Yster säger:

jo jag kommihåg att ryastolen som vi hade har min dotter! Jag mins den mer som blå för den har stått hos mig länge men så ville min dotter ha den, och jag minns att vi hade en soffa våra förädra hem där
som va gillestuga där vi grillade där fanns det röd mönstard soffa som såg ut som den röda på bilden!

Svar: Ja den var nog lite blålila. Jag trodde inte pallen fanns kvar längre! Den är ju smått livsfarlig och tippar så lätt!!Ja det stämmer, i gillestugan stod en röd soffa som liknade den på bilden!Kram
Maria

2015-03-02 | 13:17:28
Syster Yster säger:

Det är ju i dag farfar vår skulle ha fyllt år om han levat och samma dag fyller vår kusin anders år!

2015-03-03 | 16:29:06
Anki säger:

Vilken härlig nostalgitripp du bjuder på! Mycket igenkänning... mycket ahakänsla...tack för detta härliga inlägg!
Kram

2015-03-04 | 08:15:06
Bloggadress: http://ankistankar.blogspot.se
Mycket annat och lite betong säger:

Så roligt att se så mycket man känner igen!
Ett toalettbord hade jag i mitt rum. Överkasten fanns på alla sängar. Och så fanns det inga påslakan!
Ett är sedan er Lea gick bort. För oss är det drygt fyra år sedan...fortfarande så tomt.

Kram Agneta

Svar: Jag gick in på din sida och tittade efter er hund som gick bort för fyra år sedan. Vilken skönhet! Det är otroligt vad man kan bli fäst vid dessa fyrbenta vänner! Jag är glad att vi fick ha vår Lea i nära 10 år, men saknaden är fortfarande stor och emellanåt kommer en tår då jag tänker på henne!
Kram Maria
Maria

2015-03-05 | 20:24:15
Bloggadress: http://blandadbetong.blogspot.se
Eva säger:

Så roligt att se bilderna! Nästan allt minns jag från min barndom och ungdom. Tänk vilka madrasser vi låg på! Tack för att du visar!
Kram Eva

2015-03-05 | 20:50:52
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: