Fånga dagen.... Eller?

Kommentarer
Ljusletaren säger:

Givetvis ska vi se bakåt också ... fattas bara :-)
Det med att leva i nuet är att vara fullt upp i dagen och inte gå före eller efter.
En del sitter bara och ojar sig om hur det har varit och hur det ska bli i framtiden istället för att ta tillvara på varje underbart ögonblick som dagen ger.
Läst en bok för länge sedan. Det handlade om att man skulle skriva ned sina tråkiga minnen. Först ska man analysera händelsen från olika vinklar för att se hur andra kanske uppfattade händelsen. Sedan ska man skriva om det tråkiga på en lapp och elda upp. Ligger händelsen kvar som gör om samma sak igen. Alltså detta tror jag verkligen på!
Fina foton och fina minnen med din dotter och kanske din man var också med?
Att vara i fjällen ... längtar dit. Blev ingen tur dit i sommar. Fjällvandrar inte men bara åsynen av att få gå en bit på ett kalfjäll och se fjälltoppar med snö och så vidare ... det är helande. Ha en bra dag/ kram

Svar: Att skriva av sig tror jag på! Jag har under många år skrivit dagbok från och till, det kan verkligen hjälpa att lätta sitt hjärta även om den som lyssnar ( dagboken) inte har några öron.Bra också att läsa det sen och kanske tänka över det lite då.
Det där med att skriva ner och se på hur andra kan ha uppfattat det låter som en bra idé.
Och att sen som en symbol elda upp lappen är ju hur bra som helst!
Tänka på händelserna, analysera, lära sig av det, acceptera men inte nödvändigtvis glömma. Att elda upp lappen blir som att gå vidare från just nu idag.

Nej mannen var inte med på utflykten, det är inte så ofta vi gör såna saker tillsammans. Och utflykter med barnen när de var små var han inte med på eftersom vi inte var tillsammans då.
En fördel mitt i allt elände med att vara ensamstående mamma där pappan inte är delaktig är att man i allafall får mycket tid med barnen.
Vi har haft så många fina stunder som gjort livet trots alla motgångar, värt att leva!

Det blir ingen resa till hösten för oss heller eftersom vår bil är trasig igen. Sååå trist eftersom vi köpte en bil som bara gått 3000 mil och såg framför oss en rätt så problemfri bil.
Nu har den rullat 6000 mil, fortfarande ingenting på en bil men ändå kommer fel efter fel! Inte alls vad vi räknade med.
Nåja, nästa år ska det väl ändå kunna bli en liten semestertripp för oss!

Ha en bra dag du med
Kram
Maria

2016-08-22 | 11:54:32
Bloggadress: http://morgonblogg.wordpress.com
Erik N. säger:

Jag är glad för dina gårdagar, och tänker som färskast på ett gammalt inlägg om DDT-tapet åt de allra yngsta familjemedlemmarna! Det var en tragikomisk ide.. Den tillsammans med cigarettreklamen för bättre munhälsa. :)

Svar: Ja som tur är har man också lärt sig av tidigare misstag! Säkert kommer en del av dagens olika råd om hälsa i framtiden visa sig helt galna!
Maria

2016-08-22 | 22:12:43
Bloggadress: http://nystartvid40.blogspot.se/search/label/stugan
Elisabeth säger:

Kloka ord som alltid Maria och fina bilder.
Svårt att veta var man ska befinna sig i tanken, i nuet, dåtiden, framtiden? En lagom mix är nog det allra bästa för ett bra leverne tror jag. En sak är i alla fall säker, av det som hänt har man i alla fall lärt sig något.
På äldreboendet där min mamma bodde fanns det vackert textat på väggen utanför mammas rum det budskap du nu visar - Dröm om morgondgen.....osv. Mamma som var dement kunde emellanåt säga när hon läste budskapet. Hur ska jag kunna komma ihåg gårdagen och drömma om morgondagen .... men jag lever ju i alla fall idag eller gör jag inte?? Det var i hennes lite klarare stunder som dessa ord kom. Jag gillar budskapet men med lite blandade känslor som du säkert förstår.
Vi har ställt in våra sensommarsköna dagar i Söderköping tv, vill vara hemma för att vara nära min syster (bor 5 mil från oss). Min svåger har hastigt insjuknat, transporterades i går em med ambulans från akuten på lasarettet på hemorten till Infektionskliniken på Mälarsjukhuset Eskilstuna. I skrivande stund vet jag i inte mera, allt är nu så ovisst. Misstänkts virus på hjärnhinnan, låter så himla läskigt. Han gick i pension i juli, de skulle har rest utomlands på lördag 14 dagar för att fira pensioneringen. Varför skulle detta nu hända? Alldeles för ofta händer de så när man blir nybliven pensionär, grymt.
Så nu känns det mesta annat som mycket "oviktigt",
Kram Elisabeth

Svar: Din mamma verkar varit bra på att formulera sig emellanåt! Men förstår att det som du också skriver, var under hennes klarare stunder!Det var ändå så klokt tänkta tankar! :)
Men vad otäckt det låter med virus på hjärnhinnan! Usch!! :(
Hoppas verkligen att läkarna ska kunna rätta till hans sjukdom men virus är ju lurigt!
Håller tummarna att allt ska gå bra!
Ja som du säger blir många sjuka strax efter pensioneringen. Ändå pratas det så mycket om att vi ska jobba ännu längre, för vi lever ju längre nu.
Hmmmm....ja vi blir allt äldre och demenssjukdomar ökar lika mycket som att vi blir äldre eftersom största risken med att få tex alzheimers är just ålder. Ju äldre man blir desto större chans att man drabbas.
Så därför har jag själv ingen önskan om att bli gammal! Chansen att jag skulle bli nån charmig gammal tant är nog rätt liten. Det är få förunnat!
Jag är himla rädd att få alzheimers och bli helt förändrad som person! Kanske jag blir en sån som jämt är arg och skriker och svär åt andra, kanske blir jag en börda för mina nära och vägrar flytta till boende eller ta emot hjälp från kommunen.
Nej det vill jag verkligen inte!! Bättre då att sluta dagarna tidigare och innan man blir en börda. Men man får ju inte välja när sista dagen kommer. Ja så tillvida man inte tar ett eget beslut om det men det är ofta ett tufft beslut för barnen.
Nåja...inte lönt att oroa sig för nåt man inte vet nåt om.. Men jag har skrivit ett brev till mina barn som de fått höra redan nu. Jag och min sambo har också pratat om det. Att om jag blir dement eller så, så måste de lova att låta kommunen ta över vården av mig även om jag vägrar. Att de ska tänka på vad som var min vilja medan jag fortfarande kunde tänka klart! Att då glädjas över den tid vi haft innan sjukdomen gjorde mig till ett skal av mig med en hjärna som inte längre fungerar!
Jag har sagt att de inte får hälsa på mig för att de känner att de "borde", de ska bara hälsa på mig så länge som det ger nåt för dem för även om jag då blir glad av att träffa de jag känner igen så har jag ju glömt det när de far!
Nej fy, jag får hoppas på det bästa!

Trist att ni fick ställa in era dagar i Söderköping men jag förstår att det känns bättre att vara hemma nu när svågern blev sjuk. Måste ju också kännas otroligt oroligt för din syster! Hoppas verkligen de kan få göra sin utomlandsresa lite senare!

Jag hoppas du ändå kan njuta av det fina sensommarvädret som fa. ni i södra Sverige skulle få nu några dagar!
Stor kram
Maria

2016-08-23 | 10:43:14
Syster Yster säger:

Du skriver mycket bra och ddet är sanna tankar det är så jag tänker ibland, då jag hade min dotter borta på gotland i vecka så hade vi ingen kontakt med varndra förn hon kom hem efter 2 daar, då jag hörde från henne då blev man lycklig och glad att allt gått bra! jag förstår din oror för barnen, en som vet och förstår! Kram syster

2016-08-23 | 13:26:43
MirandaMaräng säger:

En mix mellan gårdagen, idag och i morgon. . .brukar jag nog leva efter! Att fastna i det förgångna är nog inte så bra liksom att bara tänka på framtiden. . . .man måste nog leva här och nu också!!!
Förstår din "mammaoro" över att inte nå din dotter på så många dagar. . . .jag hade nog inte klarat det!
Ha en fortsatt fin vecka!
Kram

2016-08-24 | 17:07:05
Bloggadress: http://mirandamarang.bloggo.nu
Karin säger:

Att leva i nuet tror jag på. Att ha goda minnen och upplevelser med sig i ryggsäcken är också trevligt.
Att oroa sig för morgondagen, har jag kanske en tendens att göra, men jag försöker att låta bli.
Fn har vi högsommarvärme, och jag hoppas att ni också har fått en släng av det.
Kramar Karin

2016-08-25 | 21:28:03
Bloggadress: http://pixelmojan.se
Ann säger:

Jag tittar gärna bakåt och framåt också! Lite reflektioner över dagar som gått med fina minnen är trevligt och roligt att tänka på. Vissa saker är man så tacksam över att det blev som det blev och ibland önskar man att man gjort annorlunda. Hur som helst brukar jag tänka att det beslut man tog där och då var rätt just den gången och därför ska man inte ångra det som varit!
Trevlig helg!
Kram, Ann

2016-08-26 | 14:58:30
Bloggadress: http://erikslundsliv.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: