Gammalt porslin och gamla släktingar

Kommentarer
Erik N. säger:

Ah, du väljer kopp som min mamma. Hon skall ha kall-kaffe! Själv vill jag undvika skvalp-byttorna med de små öronen.

Tycker absolut att du kan höra med de släktingar du vet av! De flesta vill gärna veta lite mera, även om de inte själva ids lägga ner samma jobb på det. Vi är inte så släktkära i vår familj, men det känns bra att veta var man kommer ifrån. Att hitta foton som visar varför man blev som man blev. :D Jag startade mitt släktträd i lågstadiet, och ympar på det mellan varven. Tre grenar vajar i 1400-talet. Däröver får jag flyga efter egen förmåga! -Än är jag varken kunglig eller inavlad.

Svar: Nej kallt kaffe vill jag inte ha! Jag skvalpar i mig kaffet så snabbt så ingen risk att det blir kallt! Haha! När jag druckit ur min stora kopp som rymmer lika mycket som 2 normalstora kaffekoppar då har gubben kommit till halva sin. Och han dricker helst ur vanliga kaffekoppar! :-)
Men jag håller helt med dig om de små öronen! Jag gillar inte de där små kopparna som man måste krampaktigt hålla i örat för att de inte ska välta! Jag förstår inte vitsen med ett öra som är så litet att man inte får dit fingret!
Det är fördelen med just tekoppar! Då är örat stort också. Det är viktigt att koppen är bekväm att hålla i så ser jag en fin kopp måste jag provhålla i den innan jag köper den.
Inga vassa kanter, gärna med nån extra detalj som gör att långfingret också får stöd. Som den första koppen.
Vad spännande att ha släktforskat så långt bak i tiden! Än håller jag mig till början av 1800- och nån från 1700-talet.
Jag är inte så släktnära heller men det känns spännande att förstå lite av deras levnadsöden. Och att hitta foton känns roligt!
Annat är det med min syster, hon tycker att släktskap är oerhört viktigt. För mig spelar det inte så stor roll om jag är släkt eller inte, det viktigaste är att man trivs i sällskapet!
Men jag ska absolut kontakta kvinnan jag hittade! :-)
Maria

Skorpan säger:

Precis som du älskar jag de lite större, vidare kopparna som mjukt ligger an mot läppen. Kaffet blir verkligen som godast i de kopparna!
Släktforskning är spännande, men nog blir man lätt nedstämd över alla dessa "kvinnoöden". Roligast tycker jag det är att återupptäcka alla gamla svenska namn:)
Skorpan

Svar: Ja precis så känner jag också! Jag som verkligen är en tänkare kan lätt dras iväg med tankar om hur tufft kvinnorna måste haft det många gånger! Barn som föddes så tätt, barn som hela tiden dog, fattigdom och så beroende av en man som försörjde dem. Där fanns ingen möjlighet till valet att gå om äktenskapet var olyckligt! Det måste varit oerhört slitsamt många gånger!
Många namn som de hade har jag aldrig tidigare hört. Men det var också vanligt att folket hade namn som skilde sig lite. Maria är ofta Maja, Margareta är ofta Greta, Katarina kan lika gärna vara Kajsa...
Men en del namn är riktigt roliga! Haha!

Ja nog är det sant, att kaffet blir godare med en bra kopp! Helt klart! :-)
Maria

2016-03-02 | 12:16:59
Anonym säger:

Den mannen var nog en riktig charmör som gärna valde unga kvinnor! ;-)
Du gör som jag och dricker gärna kaffe ur gammal thekopp. Men hur gör du, diskar du dem i maskin trots guldkanten? Eller diskar du för hand? Det är dilemmat för mig som har en del porslin med guldkant som jag gärna vill ha kvar. Annars är ju de gamla kopparna underbara och kul med lite olika är det också!
Trevlig helg!
Kram, Ann

Svar: Ja en riktig kvinnotjusare! Först blev jag lite irriterad över hans dåliga sätt och tänkte på min stackars farnors mamma som blev lämnad ensam med barnen. Det var inte mycket till karl att ha! Men trots irritationen känns det spännande att upptäcka hur han rest runt i Sverige och charmade olika kvinnor!
Ja visst diskar jag kopparna i diskmaskinen. Det är möjligt att guldet minskar lite med tiden men jag upplever att det håller sig fint länge.
Men det beror ju förstås lite på hur pass rädd om porslinet man är!
Det enda porslinet jag inte diskar i maskinen är handmålat porslin. Dvs sånt som inte har någon glasyr över färgen.
En del säger att pulver är mildare än diskmedelstabletter men jag vet inte. Jag använder pulver, kanske det kan ha betydelse.
Jag har också hört att har man en servis man är rädd om så kan man diska den i maskin om man väljer en lägre temperatur och mindre diskmedel.
Ha en trevlig helg du med Ann!
Kram
Maria

2016-03-03 | 08:23:27
Elisabeth säger:

Så många fina koppar du har i din ägo. Underbara allihop på olika sätt. Jag har också på senare år samlat på mig några favoriter, inte så många men i mitt tycke riktiga favoriter och några fina gräddkannor. Det sämsta är att jag inte tycker det är gott att dricka kaffe ur tunna porslinskoppar, helst vill jag ha mugg. I min ungdom hade jag inte kommit fram på det, så här sitter jag med min gamla finservis Blå Måsen också som jag inte kan skiljas från. Köpte på mig den under ungdomens år, full uppsättning även moccakoppar, sockerskål, kanna mm, hur tänkte jag då? Troligen inte alls. Jättevackra fortfarande men används nästan aldrig, riktiga hyllvärmare, används möjligen vid de högtidliga tillfällena och de är inte så ofta vi har sådana numera. På auktionssajter kan man köpa Blå Måsen alldeles för billigt, verkar inte finnas stort intresse alls. Men till kaffet oavsett kopp så är det obligatoriskt med en bit mörk choklad. Vår gemensamma fina vän Anneli och jag insåg för länge sedan att LCHF dieten hade sina stora fördelar. Vi kommer alltid att köra den. LCHF=Lite Choklad Hjälper Faktiskt. Anneli, visst håller du med? Misstänker att du gärna följer Marias fina blogg också. Kopp på er tjejer!
Tröttnar man sedan på LCHF dieten så är förslaget, kör lite morotskaka,grönsaker är alltid bra.....

Gråare än allt grått är dagens vädersammafattning och dessutom blöta saker som kommer uppifrån men mars är det och snart vår, så håll ut!

Fredagsmyset nära och snart också Vasaloppet framför tv-n med förstärkt frukost på söndag, så mycket bättre än så kan det knappast bli just nu. Ikväll får det bli en titt på Skavlan, härliga bloggerskan Dagny "Bojan"103 år ska vara med, blir säkert många skratt, härlig kvinna det.

Ta hand om er och trevlig helg!
Elisabeth

Svar: Men du! Nu ska jag nog börja med LCHF! Helt i min smak! :-)Jag älskar också choklad och då gärna mörk. Men nu har jag kommit in i en viktminskningsperiod igen och då känns allt sånt som lite förbjudet! Även om den mörka chokladen är nyttig så har jag så svårt att hålla mig till den där lilla biten!
Det är inte så många kilon som ska bort men vill gärna bli av med dem!
Förhoppningsvis blir blodtrycket bättre och lederna blir kanske lite gladare också!
Men nån bit mörk choklad borde det finnas plats för ändå! :)
Och som du säger är ju morotskaka en massa grönsaker så det är ju nyttigt!
Visserligen är det socker i den men socker är ju gjort på sockerbetor och betor är väl grönsaker så det borde ju vara nyttigt! Haha!

Blå måsen är så fin servis! Men tyvärr tycker jag inte riktigt om formen på dem!
Vi har en enda blå måsen kaffekopp men den står som oftast kvar i skåpet.
Jag tycker den är svår att dricka ur. Lite för rak på nåt sätt. Jag vill gärna att den ska vara lätt böjd upptill så att den ligger fint mot läppen.
Men otroligt vackra är de!

Det var ett tag sedan jag tittade in på Bojans blogg! Otroligt mysig kvinna!
Tänk att vara så pigg vid så hög ålder! Det är nog inte många som är så pigga och vitala när de är 20 år yngre!
Jag såg inte det programmet så jag får nog titta på programmet på datorn!

Vasaloppet hördes hos oss också. Gubben min såg på det. Själv tycker jag det är rätt så trist att se på något där man inte hejjar på nån! För mig är det likgiltigt vem som vinner!
Men istället hann jag med en massa släktforskning under helgen.
Jag försöker hitta mer fakta om min sambos far. En far som inte längre lever och som fram till nåt år sedan var helt okänd. Det var först efter lite detektivarbete bland släktforskning som han hittades.
Nu vill vi veta mera men det är så otroligt krångligt! Men också spännande!

Ta hand om dig du med Elisabeth och ha en fortsatt bra vecka!
Kram
Maria

2016-03-04 | 13:54:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: