Torsdag den 17 mars var en speciell dag!

Kommentarer
Eva säger:

Ha inte dåligt samvete för att du inte hinner blogga! Man bloggar när man vill och kan. Du har mycket att tänka på, det är svårt när föräldrarna blir gamla och man ska bestämma hur de ska ha det med boendet. Jag tycker nog att det måste vara bra att din pappa blir omhändertagen, då kan ni känna er lite lugnare. Man har ju alltid en oro för att något ska hända.
Ha det nu så bra du kan!
Kram Eva

Svar: Ja det kommer att bli så bra när han får sitt boende för det är en omänsklig uppgift att sköta om någon som har en så pass långt gången alzheimers! Hur mycket mamma än vill orka så är det bara att konstatera att det inte går!
Att sköta en baby eller 1-2-åring är betydligt enklare. Och vem skulle komma på tanken att överlämna skötseln av en så pass liten till någon som är 84 år som mamma är!
Men det är ett tufft sorgarbete för henne nu!
Alzheimers är verkligen en hemsk sjukdom!
Kram
Maria

2016-03-20 | 20:39:41
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.com
Marie säger:

Tur att ni finns där för mamma. Så tufft för henne - dels sorgen över sin mans sjukdom och att hon inte får ha honom hos sig - men på det kommer ju också att alla förändringar är svåra när man är så pass gammal. Kram till henne och till er alla. Det är ju tufft för er andra också. Tänker på er.

Och det där med att inte hinna med bloggen har jag själv gått igenom nu ett par veckor. Man kan inte få ihop allt ibland. Livet måste ju få sitt.

Ta hand om er. Kram!

2016-03-21 | 07:50:47
Bloggadress: http://creativebeingblog.wordpress.com
Anonym säger:

Oj,oj, jag förstår att du har fullt upp! Inte är bloggandet det viktigaste här i livet så det ska du inte känna dåligt samvete för alls!
Hoppas nu att det ordnar sig till det bästa för er alla.
Så fina bakelser och tårta du bakat! Ser mumsigt ut!
Ha en fin vecka!
Kram, Ann

2016-03-21 | 09:42:49
Elisabeth säger:

Vad jag lider med er nu, vet ungefär vad ni går igenom och hur det känns. Som du vet har jag varit med om samma resa. Jobbigt på så många sätt inte minst känslomässigt. Men ta en sak i taget, stötta varandra massor så klart och glöm inte bort dig själv på vägen, det gjorde jag. Lätt att vara den där duktiga flickan. Jag gjorde det misstaget och sotar lite för det då och då, detta trots att det nu har gått ganska många år. Så försök andas lugnt emellanåt och ta naturen till hjälp och lyssna till fågelsången.
Ett av vårens bakslag kom idag, snöglopp på fm, på eftermiddagen ganska skönt igen. Har sett både snödroppar, snöklockor och krokusar på min promenad längs vår fina å. Härligt med dessa blommor.
Styrkekramar till er alla !
Elisabeth

Svar: Tack för dina fina ord Elisabeth! Ja det blir väldigt många tankar som kretsar kring mamma och pappa just nu.Det är en tuff tid för mamma när livet förändras så drastiskt!
Förhoppningsvis får vi snart svar på vart det kan finnas en plats för pappa att bo på.

Att lyssna på fågelsång är verkligen ett bra tips på avkoppling! Här har det börjat kvittra lite överallt och det är så härligt!
Trots att sjön har is över nästan hela ytan så har svanarna kommit till oss. Det är så mäktigt då de flyger så lågt för att landa vid vår sjö. Tranorna har också kommit. Det känns verkligen som ett vårtecken! Härligt!

Det låter så fint med alla vårblommor du berättar om! Jag längtar tills de vågar sig fram hos oss också!
Ha en fortsatt fin påsk Elisabeth!
Kram
Maria

2016-03-22 | 16:38:42
Karin säger:

Det är jobbigt och tungt när anhöriga inte mår bra. Vi har precis fått in min svärmor på ett boende nära oss, så det är vi glada för. Hon trivs bra där, och personalen är måna om henne. Svärmor är pigg fö, men är orolig, och hennes diabetes är svårkontrollerad. Det är bla det sistnämnda som har gjort att hon behövde 24 timmars vård, och inte bara hemtjänst. Nu återstår det för oss att tömma och sälja hennes lägenhet.
Hoppas att det ordnar sig för dina föräldrar till det allra bästa!
En stor påskkram, och var rädd om dig själv!
Karin

Svar: Vad skönt att ni hittat ett bra boende för svärmor! För mamma är det så jobbigt med ovissheten om vart pappa kommer att hamna. Det blir förhoppningsvis bättre när han fått sitt krypin där vi får inreda lite med saker från hemmet.
Min svärmor bor också på ett boende och där trivs hon så bra! Det var fa.så att hon var så orolig när hon bodde hemma.
Hon blev genast piggare då hon flyttade dit. Lugnare och tryggare. Hon trivs jättebra och det känns så skönt!
Ha en fortsatt fin påsk!
Kram
Maria

2016-03-24 | 11:57:47
Bloggadress: http://pixelmojan.se
Lena E säger:

Känner så med er situation <3
Jobbar ju natt i hemtjänsten & blir alltid så berörd, de där med att kika in på en tillsyn & se en dubbelsäng, en tom plats & en där det sover någon ensam...
Tänker på tiden som vart & hur livet ger & tar...
Att separeras på olika vis efter ett långt liv tillsammans...

Veganska bakelserna ser ubergoda ut! jag är vegan & blir bara sååå lycklig ända in i själen när jag läser ordet *vegan* :))

Varm Glad Påsk kram! <3 /Lena, Märta-Louise & Malte!

Svar: Nej men hej Lena!Det var länge sedan jag tittade in hos dig men nu har jag hälsat på dig och vovvarna!
Jag följer Anders Bagges instagram och jag blir alltid så glad när jag ser hans så älskade Ester och att se dina frallor gör mig också glad! :-)

Ja det är en tuff period för mamma nu när hon är separerad från mannen i sitt liv. Det är svårt att acceptera att livet inte blev som man hoppats på! Alzheimers var inget som fanns inplanerat! Inte heller att sjukdomen skulle gå så snabbt! Att ens man skulle förändras så!

Veganskt bjuder jag alltid på nuförtiden. Dottern och sonen har länge varit vegetarianer men sedan en tid är dottern och även hennes kille vegan så nu blir det också utan ägg och mjölk.
Men det blir lite enklare för mig då ingen är glutenintolerant som jag minns att du också är! Men vill de ha glutenfritt så fixar jag förstås det också!

Jag tycker det är spännande att få till bakverk och mat med begränsade matvaror.
Extra roligt är det då resultatet blir så att ingen ens märker att det är gjort veganskt! :))

Kram till dig också Lena! Och Märta och Malte också förstås!
Maria

2016-03-25 | 11:05:24
Bloggadress: http://frallorna.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: