Ska graven vara kvar eller ska vi ta bort den?

Kommentarer
Rosor och ruiner säger:

Ja, det finns mycket att fundera över, för oss människor på denna jord! Jag är lite i samma sits, kring min mormor och morfars grav. Mamma finns ju inte längre i livet, så någon gång måste jag bestämma hur det skall göras med den, men jag vill nog ha kvar den så länge jag lever i alla fall... Min mamma är begravd i minneslunden, hon sa alltid att hon inte ville vara till belastning, med en grav som skulle skötas, och var bestämd med att det skulle vara minneslund för henne. Jag tycker det är så fint i minneslunden och skulle själv kunna tänka mig att ligga där. Där är ju ALLTID ljus och blommor, alltså är det alltid vackert, så tänker jag! Vid en grav är det ofta tomt och mörkt, tänker speciellt på min mormor och morfars, som jag bara tänder ett ljus vid en gång om året, dvs idag... Annars är det alltid mörkt där... Ja det är inte lätt att veta, men jag tänker också att det får mina efterlevande bestämma, vill de hemskt gärna ha en gravsten får de ha det, men annars ok med minneslund.
Önskar dig en trevlig allhelgonahelg!
Kram Gunilla

Svar: Du tänker så klokt! Att det alltid är vackert vid en minneslund. Och inte heller jag vill att en gravplats ska kännas som en belastning att sköta!
Minneslund verkar ju också bli allt vanligare...
Men de efterlevande får bestämma det. Även om det är lite jobbiga bitar att prata om så är det nog bra att ha pratat om det innan för det är så snabbt som livets låga kan slockna och de som är kvar står där med så många frågor utan svar!

Jag önskar även dig en trevlig allhelgonahelg Gunilla!
Kram / Maria
Maria

2016-11-04 | 16:53:13
Bloggadress: http://rosorochruiner.blogspot.se/
Mycket annat och lite betong säger:

Det där är inte lätt!
Våra senaste avlidna, min morfar, mormor och min pappa ligger i minneslund. Där är det alltid vackert även om man inte kan åka dit. Men min mormor började fundera på slutet...tänk om jag får ligga bredvid någon jag inte känner.
Vi har faktiskt sagt upp en grav nyligen där min mammas farföräldrar ligger. Min mamma lever och blir 90 snart men vi barn har aldrig träffat dem. Däremot har vi mammas morföräldrars grav kvar och besöker. Men de träffade vi ofta.
I morgon är det dags igen! Vi packar kaffekorgarna och idag har jag gjort gravdekorationer.

Trevlig helg!
Kram Agneta

Svar: Jag såg dina gravdekorationer och de var så fina!För många år sedan brukade jag göra granriskransar. Det tog tid och var stickigt men roligt.
Det blir ändå ganska tråkigt med kransar även om de är fina. Mycket roligare med såna som du gör!

Så mamma är snart 90 år! Det blir stort kalas snart då! :)

Ha en fin vecka!
Kram
Maria

2016-11-04 | 18:55:30
Bloggadress: http://blandadbetong.blogspot.se
Skorpan säger:

Först vill jag säga så roligt att du valde att pynta den fina terrinen efter mitt tips:)
Gravplatser är ett svårt och tungt kapitel. Själv tänder jag ljus vid alltför många gravar. Jag är den siste i min släkt som minns dessa personer och jag menar att den dag jag inte finns i livet så får mina efterlevande bestämma vilka av dessa gravar som faktiskt kan "plockas bort". Önskar man gravvård får man betala för det, är man flera så blir ju kostnaden bara billigare. Gäller att ha rimliga krav på sig själv också - en grav behöver inte alltid vara överdådigt dekorerad. I det enkla bor det vackra.

Svar: Ja det lät som ett fint tips och det blev jättebra!
Det är nog fortfarande många som har gravar att gå till och jag tycker de är fina. Men jag är dålig på att själv besöka kyrkogårdar. Kanske för att jag vet att andra sköter det så bra.
Svärfars grav har gravvård så den blir ju skött även om vi inte åker dit. Det känns bra!
Kram
Maria

2016-11-04 | 20:26:13
Ann säger:

Du har samma funderingar som jag också har och har haft genom åren. När min mamma var sjuk och skulle dö så sa hon att det kanske är lika bra att ni får gå till minneslunden och slipper sköta min grav. Vi har inte haft den traditionen i vår familj utan vi har gravar med sten och namn så för mig var det konstigt och nytt när hon sa så. I början innan mammas urna var nedsatt och vi hade en gravplats så var jag helt vilsen och visste inte var jag skulle gå med blommor och ljus för att minnas min mamma. Nu när det gått många år så förstår jag mer vad hon menade och tycker nog att hon hade lite rätt i att minneslund inte är så dumt. Jag tänder ljus på graven och sätter blommor och gör fint men på något sätt så känns det lika bra att tända ljus här hemma och tänka på mamma. Jag pratar med henne varje dag och hon är liksom med oss i vardagen och vid graven är det mest en sten med blommor som man besöker lite pliktskyldigt då och då. Svårt att tänka sig att ändra på det nu, men tiderna förändras ju som vem vet hur det blir längre fram. Ikväll har jag tänt ljus på graven och det var så vackert på kyrkogården. Jag tänder ljus här hemma också och det känns fint.
Ha en fin helg!
Kram, Ann

Svar: I dag skulle vi åka iväg till min svärfars grav som ligger ett par mil från oss men det snöar så fruktansvärt mycket att vi får skjuta på det. Tyvärr verkar det inte bli bättre i morgon men vi håller tummarna. Annars får vi väl åka dit med dekoration och ljus till veckan men det känns ju konstigt!Så just nu känns det ändå rätt bra med minneslundar. Då ser ju ingen grav helt övergiven ut.
Vi tänker ju ändå på de som inte finns med oss längre. Oavsett om vi sätter ett ljus på graven eller hemma.
Ha en fin helg du också Ann!
Kram
Maria

2016-11-04 | 20:45:56
Bloggadress: http://erikslundsliv.blogspot.se
Karin säger:

Jag har två gravar att ta hand om, och det gör jag gärna. Men generationen efter, är inte intresserad.
Finns det ingen som kan/vill sköta gravarna är det bättre att säga upp gravrätten, eller betala en slant till kyrkan för att de ska sköta den.
När gravrätten går ut, så hade jag inte förlängt denna. Då har ju ofta graven funnits ett antal år.
Kul med gråspett! Honom hade jag gärna matat!
Kramar Karin

Svar: Ja gråspetten är en extra trevlig fågelgäst hos oss. Gröngöling, och den större hackspetten brukar också gästa oss ibland. Och spillkråkor, de känns ju också som hackspettar.
Så länge ingen hackar sönder våra byggnader är de alla välkomna! :)

Hos oss har gravrätten gått ut nu så gravarna har ju funnits ett tag.
Även om kyrkan sköter om graven då så är det ju lite onödigt att den finns kvar om ingen besöker graven...
Kram
Maria

2016-11-07 | 17:38:08
Bloggadress: http://pixelmojan.se
Anders säger:

Hej på er kom av en tillfällighet in på er sida och såg en tomte som man drar i kotten som ni köpte på loppisar, vi hade en sådan när jag var liten och min kanske fräcka fråga är om den är till salu. Många vänliga hälsningar Anders.

Svar: Hej! Fråga får man ju alltid men den tomten är väldigt kär.
MIn sambo bodde här i huset när han var liten. Då hade de just en en sån tomte men där spelverket gick sönder med åren.
Vi blev därför så glada då vi hittade en likadan men som fungerade!
Så den är tyvärr inte till salu.
Hoppas du hittar en tomte framöver!
Hälsningar Maria
Maria

2016-11-08 | 20:39:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: