Tända ljus

Kommentarer
Anki säger:

Spännande fynd från loppisen :)
Tack för lektionen - spännande läsning om stearinljusets historia - och fina bilder!
Önskar dig en fin dag!
Kram

2016-11-15 | 07:39:39
Karin säger:

Korvhorn har jag aldrig hört talats om. Och aldrig sett. Och aldrig har jag stöpt ljus heller. Man har gått miste om mycket när man vuxit upp i en storstad (Malmö). Tack för all info som jag hittar hos dig, samtidigt som jag njuter av fina bilder.
Kramar Karin

2016-11-15 | 07:40:18
Bloggadress: http://pixelmojan.se
Ljusletaren säger:

Tack för ditt intressanta inlägg!
Bra köp och så fint det blev med ljus i dem (för visst är det dem du har fotat av när de brinner?).
Ja du, grannarna somnade med tända ljus. Hade inte barnet kommit hem i tid så vette sjutton vad som hade hänt. De fick sanera nästan hela bottenvåningen på sitt hus. Attans vad sot det hängde överallt.
/kram

Svar: Nej det är inte ljusformarna som ljuset på bilden sitter i. Förlåt om det kunde tolkas så! Det är bara en bild där ljuset sitter i en ljusstake. Ursprungligen en bild som sonen tog med min kamera när han var här.Jag ska fotografera ljusformarna med ljus sen.

När jag var liten gick vi ifrån ljusen i köket på julaftonen. Vi satt i vardagsrummet intet ont anande att de brunnit ner. Som tur var gick min morbror in i köket och såg vad som var på väg att hända.
Den gången blev det bara ett bränt köksbord men tänk så lätt det kunnat gå illa!
Då fanns ju inga brandvarnare heller!
Usch! Bränder är otäcka! För några år sedan brann massor av lägenheter ner i umeå. Det var många både släkt och vänner som blev utan bostad men helt otroligt nog så blev ingen skadad.
Däremot var det många som mådde psykiskt dåligt av händelsen.

Idag står det ett nytt bostadsområde där men varje gång jag passerar kan jag i tanken känna doften av allt det brända och alla brandvarnare som fortfarande tjöt trots att det var nerbrunnet!

Men ljus är mysigt och med lite respekt och försiktighet så hoppas jag vi alla ska få njuta av de tända ljusen!

Önskar dig en riktigt fin helg!
Kram
Maria

2016-11-15 | 12:05:08
Bloggadress: http://morgonblogg.wordpress.com
Skorpan säger:

Fint fynd och d:o berättelse, du kan verkligen konsten att både fängsla och "undervisa":) Ljus går det åt i mängder även här, ja tom sommartid tänder jag gärna ett ljus vid fikastunder. Det ger ro, inte bara för ögat utan även i sinnet. Att i jultid besöka en kyrka där ljusen är tända ger i alla fall mig sinnesro för resten av året.

Svar: Ja ljusen ger verkligen ro i sinnet. Att bara sitta och titta in i lågan kan skingra många tankar. En regnig sommardag kan jag ibland glädjas åt mörkret då det ger sån stämning att få tända ljus!
När jag var liten var vi till kyrkan i juletid men nu var det länge sedan det blev av.

Ha en riktigt fin helg!
Kram
Maria

2016-11-15 | 12:37:10
Ann säger:

Så kul att få lära sig lite om ljus och dess tillverkning. Tänk så många gamla saker som finns som vi faktiskt inte vet vad de har använts till numer!
Dina ljusformar är dekorativa som de är och att sätta ljus i dem i en flaska blir nog fint också!
Ha en fin dag trots ruskvädret!
Kram, Ann

Svar: Ja visst är det mycket av de gamla sakerna vi inte vet vad det är men så mycket kul man kan lära sig också. När jag växte upp fanns inget internet. Det man ville lära sig om fick man söka i uppslagsböcker eller fråga. Betydligt roligare att läsa runt på bloggar då!Jag ska hämta in en gammal flaska från det gamla hönshuset och sätta en ljusform i. Jag hoppas det blir fint. Foto kommer i så fall! :)

Ruskvädret fortsätter här men det ska nog bli en bra helg ändå!

Ha en riktigt fin helg!
Kram
Maria

2016-11-15 | 13:13:50
Bloggadress: http://erikslundsliv.blogspot.se
Tezz%25252520p%252525E5%25252520S/Y%25252520Andromeda säger:

Vilka fina ljus! Ja det blir en del av den varan den här mörka årstiden. Nu tex sitter jag med vacker musik och tända ljus och läser bloggar. Kram

Svar: Ja tänk vad ljusen kan ge fin stämning!Jag har för mig att du inte gillar julen så mycket men julen innebär extra mycket ljus och det gillar jag verkligen!
Jag kan tänka mig att det blir extra mysigt med tända ljus i er båt!

Krama alla fina hundar och ha en fin helg!
Kram
Maria

2016-11-15 | 19:36:44
Eva säger:

"Korvhornen" är ju perfekta till det du hade tänkt! Och så kan du ju göra så fina ljus som på bilden, jag tycker de är så vackra. Vi tänder mycket ljus och speciellt den mörka årstiden, det är så rogivande och mysigt. Och det ska vara stearin!
Hoppas du få en fortsatt fin vecka och glöm inte släcka ljusen!
Kram Eva

Svar: Ja jag ska nog prova mig på att stöpa nåt ljus också.När barnen var små sparade vi alltid ljusstumpar som vi sen smälte ner. Det blev många nya blockljus, ofta randiga i olika färger.
Vi använde mjölkförpackningar, plåtburkar och lite av varje som form. Riktigt roligt!
Ja stearin ska det vara! Inget annat duger här heller!

Ha en fortsatt fin vecka du också!
Kram
Maria

2016-11-15 | 19:46:11
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.se
Elisabeth säger:

Underbart inlägg Maria, igen! Du är så bra !
Tack för infon mycket intressant läsning.
Såg direkt att det var ljusstöpningsformar! Oh, så mysigt! Fick ett stort leende på läpparna som ofta när jag läser din blogg, nostalgiminnen du vet.
Vi hade sådana formar i mitt föräldrahem, mamma använde dem varje höst, luktade så gott, använde upp stumparna. Inte nog med det, vi stöpte ljus på vanligt sätt också, så roligt det var! Vilka härliga tider det var då. Jag min klant hann inte med att ta undan formarna, åkte säkert med till soptippen tillsammans med så mycket annat fint. Vi hade inte plats för så mycket när vi delade boet efter föräldrarna. Har letat efter sådana formar på loppisarna här i stan i åratal men aldrig lycktas få napp. Jag får fortsätta mitt letande, jag ger inte upp, vill ha!
Den snö som varit är borta, inte mig emot. Mörkt är det men där bakom någonstans finns ljuset ändå, alltid!a
Saffranstider nu, härligt. Ska baka min mjuka favorit saffranskaka imorgon som jag ska ta med till min älskade syster när vi ses framöver. Hon behöver muntras upp och få något gott efter allt tråkigt som hänt. Kan man bedöva sorg och saknad med en saffranskaka för en stund så är ju det bra!

Ha det bra däruppe i norr!
Kram Elisabeth

Svar: Tack själv Elisabeth! Så du kände igen dem! Det verkar inte vara många som har koll på vad det kan vara.
Vi brukade stöpa ljus av ljusstumpar då barnen var små men då blev det blockljus gjorda i konservburkar och mjölkförpackningar.

Tänk vad mycket man hunnit slänga under åren! Sånt som inte uppskattades då men senare saknas. Men det skulle nog bli kaos om allt sparades för att man kanske nån gång i framtiden kan eventuellt, möjligtvis kan behöva det! Hahaha!

Här ligger fortfarande snön kvar men det är inte mycket kvar och regnet fortsätter att falla så det minskar hela tiden. I stället får vi då otroligt halkiga vägar! Vi fick i veckan sladd på bilen trots fyrhjulsdrift och trots att vi körde långsamt. Fy vad otäckt! Men det gick bra och vi höll oss på vägen.
Gillar verkligen inte halka!

Saffranskaka lät gott! Måste nog söka upp nåt recept på det! Du får gärna dela med dig av ditt om du vill! :)

Ha det så bra därnere i söder!
Kram
Maria

2016-11-16 | 17:36:34
Rost%2525252525252520och%2525252525252520r%25252525252525E4disor säger:

Trevligt och lärorikt inlägg! De där formarna har jag aldrig sett tidigare eller kan jag tagit dem för korvhorn i all hast, men nu ska de få följa med hem om jag snubblar över några.
Också lite förvånad över att ljusen inte hamnade på bordet förrän på 60-talet.
Allt gott
/Anette

Svar: Ja jag blev också förvånad att vi inte använt ljus till vardags längre än så här. Jag läste också att många fortfarande tycker att det känns fel att tända ljus dagtid. Att man bara gör det under begravning. Men det måste väl ändå vara en äldre generation!
Ha en trevlig helg!
Kram
Maria

2016-11-17 | 08:14:07
Ake säger:

Tack för lektionen om stearinljus! Jag är magigskt intresserad sedan barnsbenen. Dina ord om ljus får mig att tänka på en jul som liten, året var omkring 1970, jag var 10-11 år, mor och far hade alltid som tradition att klä granen dagen före. Syskonskaran spratt rätt upp på juldanmorgonen, fick känna skinklukten och det nybakade goda havrekexets arom. Men granen som inte ut som vanligt!!! Det satt vanliga stearinsljus i granen. Mor tände givetvis dessa för oss 😃 Det här var på den tiden då inget var öppet på julaftonen... far hade lagt ned timtal när vi låg på söta örat... men inte lyckats få liv de elektriska ljusslingorna. Far var en händig man. Det vart en mysig julafton till mors gamla hållare. När Domus öppnade efter helgdagarna var det allt jag och far som knallade dit och köpte en nya elslingor.

2016-11-19 | 05:32:09
Bloggadress: http://www.nacka144.se
Ake säger:

Matbrödet ska jag allt prova. Tack

2016-11-19 | 05:41:35
Bloggadress: http://www.nacka144.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: