Blått en dag i sänder

Kommentarer
Rost och rädisor säger:

Ha, ha fyndiga du! Jag med min lightordblindhet märkte inte ens att blått var felstavat :D
Väldigt trevliga blå fynd och jag ser redan den stora terrinen planterad med hyacinter och ljuvlig grön mossa.
Vård, smärta och överkänslighet skulle jag kunna prata mycket om, men jag har ju en trädgårdsblogg...
Vill i alla fall verkligen uppmana dig att hitta en sjukgymnast som är bra på nackar, inte vilken som helst utan fråga efter specialkompetens. Diskbråck går mig veterligen att träna bort, genom att aktivera små muskler längs kotorna, men man behöver guidening. Sjukgymnast som sysslar med rörelseanalys och hållning kan hjälpa till med träning så att besvären inte återkommer.
Angående varmbänk och Norrland. Snö är inget hinder utan ett hjälpmedel i odling. Man förbereder sin varmbänk som vanligt och skottar fram den när det är dags att så och sätta. Sen får man hålla den snöfri så ljuset kommer igenom dagtid och inte trampa ner snön runt om för den isolerar. Gissar att man får starta sin varmbänk en månad senare långt upp eftersom det måste finnas ljus dagtid.
Ha det så bra och var rädd om dig
Kram
Anette

Svar: Jag har nog också lite av ordblindhet för det är så ofta jag läser ord helt fel och får sen skratta när jag inser hur fel det blev! Haha!Åååå vad fint det låter med hyacinter i terrinen. Det skulle jag vilja ha men jag har försökt mig på dem trots att jag vet att jag inte tål dem men det har slutat med att de får slängas och det känns så trist!
Förra året ville jag i stället ha röda små tulpaner. De brukar jag hitta lite mera efter jul men till jul fanns de ingenstans. Varför?
Jag har köpt tulpanlökar nu som inte hunnit blivit nedgrävda och jag funderar på om de kan luras till att blomma om jag låter dem ligga i frysen ett tag. Eller räcker det med kylskåp?
Du som kan så mycket om trädgård, vad tror du? Fungerar det?

Jobbigt med så mycket smärta o annat för dig! Jag förstår att det blir konstigt att skriva om sånt i bloggen då du har har ett trädgårdstema. Min blogg heter ju ett tomt blad och det är precis så den fungerar, ett tomt blad där jag skriver om det som faller mig in. En rätt så spretig blogg alltså! :-)

En bra sjukgymnast vore toppen. Jag har en gammal nack-och-ryggskada efter ett fall utför en trappa för många år sedan så jag har haft mycket kontakt med både sjukgymnaster naprapater osv. Både bra och mindre bra.
Länge har jag haft en jätteduktig sjukgymnast på vårdcentralen men nu jobbar hon inte så mycket och jag har fått en ung kille som verkar så ointresserad. Litar inte ett dugg på honom.
Men så finns ju de där privata. Tyvärr många dåliga där med, men det finns helt klart duktiga också. Ska avvakta lite men känns det som det håller i sig så ska jag söka upp nån som verkar bra.

Så det kan vara en fördel med snö till varmbänken? Det var intressant!
Jag såg nyss i min Allers Trädgård som jag inte läste förrän i dag trots att den kom i brevlådan för flera dagar sen, att du skrivit om just varmbänk. Jättebra beskrivet!
Jag kanske vågar mig på det nån dag ändå!

Tack för dina fina ord Anette!
Ha en fortsatt fin helg och var rädd om dig du med!
Kram/ Maria
Maria

2016-10-22 | 11:35:21
MirandaMaräng säger:

Ser att du också varit på loppisrunda. . .och gjort fina fynd! Såå fin sopp- och "sås terrin" väl värda det priset. . . dom brukar ju kosta betydligt mera annars! Blir supersnyggt att sätta blommor i! Porslin från 50-talet är inte alls min smak heller. . .hellre från 1800-talet!
Hi hi. . ja stadsskatorna är nog ganska framfusiga av sig. . .men kul att dom o kissen nu håller sig på avstånd från fåglarna!!
Diskbråck känner jag igen. . . jag körde med Voltaren och Ipren. . .o det fungerade för mig!
Hoppas din huvudvärk är bättre nu!
Önskar dig en härlig hösthelg vännen!
Kram

Svar: Ja jag blev glad över mina ca 100 år gamla fynd. De ska nog bli använda till lite av varje! :)

Voltaren och ipren i kombination fungerar tydligen bra för många. Tyvärr klarar inte magen ipren då jag haft så många magsår och voltaren får jag massor av utslag av så inget för mig alltså.
Huvudvärken är i allafall mycket bättre i dag.
Trevlig helg till dig med!
Kram
Maria

2016-10-22 | 11:45:11
Bloggadress: http://mirandamarang.bloggo.nu
Eva säger:

Tittar in som hastigast, har svårt att kunna kommentera hos dig. Nu lyckades jag komma in i alla fall. Soppterriner är underbara, dels till sommarblommor och dels till julens hyacinter. Och mycket annat också.
Så skönt att er anordning för fågelmat funkar!
Ha det fint!
Kram Eva

Svar: Du är inte den första med det problemet. Tyvärr. Men jag vet vad felet är och förhoppningsvis ska det gå bättre att kommentera framöver. När jag skriver inlägg finns en ruta som redan är förbockad som medger kommentarer. Men ibland så är den rutan av någon anledning tom och det är så lätt att missa. Det är först om det blir väldigt tyst med kommentarer som jag börjar misstänkta att det hänt igen. Så när jag loggar in kan jag bocka för den och få kommentarer igen. Väldigt irriterande! 
Men jag får försöka bli bättre på att kolla om bocken finns där!

Ja soppterriner är verkligen underbara. De passar så bra till så mycket annat än just soppa.
Ha en fortsatt fin helg!
Kram
Maria

2016-10-22 | 18:56:02
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.se
Skorpan säger:

Underbara terriner! Jag gissade direkt att rubriken skulle visa sig syfta på något i den färgen...
Något som också är fint att plantera i terriner är murgröna, eller varför inte en cyklamen? Jag älskar ljung men gammal skrock säger att LJUNG...det ska man INTE ta in....Undrar varför?
Jag älskar också 1800-tal och är helt säker på att det kommer igen det med:)

Svar: Min farfar sa alltid att man inte skulle ta in ljung för då tog man in döden.På senare år har jag fått veta att det egentligen var hans skrockfyllda sambo som inte ville ha in det men att orsaken var just det där med döden.
Så det tar lite emot, särskilt som jag hört fler säga att det betyder att någon då kommer att dö. Död och fattigdom ska det visst betyda.
Kanske för att man sätter ljung på graven. Men å andra sidan lägger man ju en ros på kistan och rosen känns ju kärleksfull!
Inte är jag så skrockfull, men det blir ute som ljungen får stanna!
Terminerna kommer säkert att få nån växt framöver. Murgröna och cyklamen låter som ett bra förslag!
Ha en fortsatt trevlig söndag!
Kram
Maria

2016-10-23 | 16:37:19
Karin säger:

Du gör alltid fina fynd, Maria!
Katter och småfåglar går inte ihop. Varför sig är det OK, men tillsammans, NEJ! Det var väl klokt av mannen av lägga spaljerna som skydd.
Ha nu en fin vecka!
Kram Karin

2016-10-23 | 23:08:06
Bloggadress: http://pixelmojan.se
Ann säger:

Hej Maria!
Ser nu att jag missat flera inlägg hos dig. Det beror på att min blogglista helt plötsligt försvann så jag gjorde en ny. När jag lade till din blogg så blev det den som du inte skrivit något på sedan din syster fyllde år i september. Den heter ju också ett tomt blad, men kanske det inte är din blogg? Nåja, nu är ordningen återställd och rätt blogg är tillagd i min lista! Jag får läsa ikapp!
Så fina blåa fynd, jättevackra båda två!
Du frågade om min trappstol och jag har skrivit ett svar om den efter din kommentar hos mig och där kan du också söka på "citrus och timjan" så hittar du ett inlägg där stolen är med.
Ha en fin vecka!
Kram, Ann

Svar: Hej Ann! :-)Nej någon fler blogg med samma namn har jag inte och min syster fyller år i april och inte i september. Om jag nu inte har någon okänd syster därute hihi!
Jag blev lite nyfiken och googlade efter vad det kunde vara för blogg som blev min och hittade en som faktiskt hette lika, förutom efter snabel-aet då och där systern fyllde år i september.
Men jag ser att den bloggen verkar vara nerlagd så jag hoppas det inte ska bli några fler förväxlingar!
Jag har tittat på ditt inlägg om stolen och jag måste säga att de kunde förr. Så praktiskt!
Roligt att du är tillbaka hos mig!
Önskar dig en riktigt fin vecka!
Kram / Maria
Maria

2016-10-24 | 14:54:13
Bloggadress: http://erikslundsliv.blogspot.se
Annika säger:

Älskar dina loppisfynd. Själv har jag bestämt att om jag köper nåt så måste jag lämna tillbaks nå tannat istället. Börjar bli dax att rensa ut lite. Fast så fina saker som du har fyndat måste man ju bara behålla.
Ha det gott. Kramelikram

Svar: Här har det det rensats ordentligt den senaste veckan. För det går ju inte att behålla allt! Men ibland är det bara helt omöjligt att motstå ett köp. Då får det ändå bli en rensning av sånt som färinns hemma och som är snäppet sämre.
Ha en fortsatt fin helg!
Kram
Maria

2016-10-27 | 11:29:43
Bloggadress: http://badtant.bloggo.nu
syster yster säger:

Katten är verkar lik maja vår katt och min dotters katt thotep , det är kul att du får se lite katter du också och lite fåglar, vad tråkigt att höra att du har haft ont i huvudet hoppas det känns bättre nu! Kram bästa syster

Svar: Er katt Maja är nog mera svart än vår lilla besökare som är randig.Ja det är roligt att få ha lite katter på tomten. Jag skulle inte vilja ha en egen utekatt, jag är lite nojjig för att de ska dra in nån smitta från nån fågel eller nån mus. Men en liten söt besökare har jag inget emot.
Bättre i huvudet i dag. Skönt!
Ha en trevlig helg!
Kram
Maria

2016-10-28 | 14:24:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: