Jul, varför heter det så?

Kommentarer
Anki säger:

Firar inte heller Halloween - tycker det är en totalt onödig helg!
Julens och granens historia är intressant... tror inte många vet att det i vårt land är en hednisk fest från början.
Jag är inge stor julälskare - nästan tvärtom och vore det inte för barnbarnen skulle jag nog bry mig ännu mindre ... men dikten är fin!
Julmaten är numera väldigt nerbantad hos oss, men köttbullar (hemrullade förstås), janssons frestelse, skinka och revbensspjäll det finns alltid och numer en del vegetariska rätter, då yngste sonens sambo är vegetarian.
Jag minns att det fanns köttbullar på julbordet när jag var barn ... och det var före - långt före 70-talet.
Tack för trevlig läsning!
Ha det gott!
Kram

Svar: Vi har också haft köttbullar före 70-talet Det känns som att rätt många hade det!
Har du något spännande vegetarisk rätt du kan dela med dig av?
Hos oss är barnen bra på att fixa och ta med det men alltid roligt att hitta på nya saker.
Jag tycker det är så mysigt med alla ljus och allt pynt just som vi har vår mörkaste tid på året.
Och alla dofter från pepparkakor och granris!
Men däremot gillar jag inte all hysteri som många får kring jul då det ska köpas hur mycket som helst och hur dyrt som helst med julklappar!
Julen är ju så mycket mera än det!
Ha en fortsatt fin vecka!
Kram
Maria

2016-10-31 | 05:59:12
Bloggadress: http://https://ankistankar.blogspot.se
Ann säger:

Så intressant läsning om julen! Jag gillar verkligen julen och ännu mer hela december med adventstiden som är så fin. Halloween eller Allhelgonahelgen är jag inte så noga med, jag tänder ljus på våra gravar förstås och sen får det vara bra.
Prinskorv har vi till jul, men mest till barnen och de är ju stora nu så vi skulle kunna vara utan. Köttbullar av älgfärs är viktigare och Janssons frestelse, sill och skinka. Lite annat smått och gott sen räcker det för mig, man blir ju mätt så fort så man kan ju inte äta hur mycket som helst fast det är gott. Ris á la Malta är viktigt, det älskar jag!
Ha en fin vecka, nu längtar vi till advent!
Kram, Ann

Svar: Ja visst är det så, att hela den där jultiden innan julafton är dem som ger den bästa stämningen! Ris a la Malta, det som är så gott! Men hittills har jag inte fått göra det för alla andra säger att de inte gillar det..
Jag tror jag får göra en miniportion under advent och försöka få gubben att smaka. Kanske det är godare än han minns!
Annars får jag väl smaska i mig det själv. Det ska nog inte vara så svårt! Hihi!
Inte länge kvar till advent nu! November i morgon!
Ha en fin vecka du med!
Kram
Maria

2016-10-31 | 10:20:14
Bloggadress: http://erikslundsliv.blogspot.se
Skorpan säger:

Julen tycker jag om, men kanske ändå mer advent. Att stanna upp, tända ett ljus och kura skymning med en kopp kaffe är guldstund för mig.
Skulle gärna kunna tänka mig mycket mindre mat på julbordet men traditionen är såå viktig....i alla fall för de yngre generationerna i min familj:)
Trevlig läsning som vanligt!!

Svar: Förra julen frågade jag folket som firar jul hos vad de tyckte var viktigast på julbordet och vad de lika gärna kunde skippa. Det blev ett rätt så bantat julbord och tur är ju det för numera har det kommit till så mycket på vårt julbord i och med all vegetariska alternativ.
De som annars inte äter så mycket vegetariskt smakar gärna på det som är framme då och genast blir det över en hel del av den "vanliga" julmaten
Man får ju inte plats med hur mycket som helst i magen.
Jag håller med att tiden kring advent är mysig!
Jag tycker hela tiden fram till jul är den bästa!
Sen hade vi en underbar julafton i fjol då vi var så få. Lugnt, utan stress och jag hann för första gången på många många år njuta av julmaten utan att ha behövt stressa innan.
Det är stämning med många också men det blir lätt rörigt och jag vill så gärna att allt ska vara det bästa för alla!
I år ska jag försöka sänka kraven och så har jag lärt mig mera om vad som tar energi.
Ha en fortsatt trevlig måndag Skorpan
Kram
Maria

2016-10-31 | 12:25:50
Elisabeth säger:

Tralalala.... Julen är härlig för stora och små. På senare år har vi börjat fira julen i enkelhet och det bästa av allt - brukar bli så mysigt och bra ändå, på alla sätt. Julmat så klart men bara det allra viktigaste och inga klappar till oss vuxna. Ingen av oss har några föräldrar kvar i livet. Hur vi kommer att fira julen i år återstår att se. Som du kanske kommer ihåg så berättade jag att min fina svåger nyligen avlidit. Han lämnade ett så stort tomrum efter sig, tufft i första hand för min älskade syster men även för alla oss andra. Sorgen har sina egna vägar och vi får se var de vägarna bär. Är övertygad om att vi kommer att hitta en bra väg tillsammans även efter det tråkiga som plötsligt drabbade vår familj.
Fanny och Alexander jul hade ju varit kul förstås att få uppleva någon gång.
Maria, som alla tidigare år är du väl redan igång med planeringen? Jag har i alla fall börjat skriva listan på godis och kakor/bröd som jag vill göra. I år ska jag inte vänta för länge. Varför inte börja baka redan nu när regnet gör att man inte kan vara ute, kan börja med kakorna i alla fall. Snart, alldeles snart kommer doften av stearin, glögg, pepparkakor att sprida sin ljuvliga doft, längtar ! Gillar också alla fina tips som finns bla på nätet vid juletid mycket roligare än sommartipsen.
Ha det gott !
Kram Elisabeth

Svar: Jag och min sambo ger inte varandra någon julklapp. Min syster och familj får inte heller någon. Däremot brukar vi ge en mindre klapp till våra gamla föräldrar.
Jag har tre egna barn men ingen av dem har några barn så de får fortfarande julklappar. Men priset har sjunkit genom åren.
Sambon har ett barnbarn och det är klart barnbarnet ska ha julklapp. Men även sambons vuxna barn får julklappar. Fast även de julklapparna har vi dragit ner priset på.
Julen är ju så mycket mera än julklappar.

Ja det blir förstås en omställning och en påminnelse om att en person fattas hos er när julen kommer. Jag hoppas ni ändå ska finna den rätta julstämningen!

Den här julen känns lite osäker på vilka som kommer till oss men jag ska försöka vara flexibel trots att jag är en sån som helst vill ha allt förutbestämt och skriver listor i god tid för att veta att inget blir glömt.
Och visst har jag börjat lite med planeringen. Suttit och tittat igenom recept och funderat ut vad vi ska ha. Har också suttit och tittat på olika sätt att pynta på. Det är sååå kul!
Men jag la ribban högt på mina egna gjorda julkort till barnen i fjol..Det blir svårt att få till nåt liknande i år. Fast de förväntar sig inget sånt förstås. :-)

Ja baka har jag tänkt börja med i tid. Helt vansinnigt att vänta tills allt annat ska göras när det går så bra att frysa in!

Ha nu en riktigt fin allhelgonahelg!
Kram
Maria

2016-10-31 | 19:04:52
Mycket annat och lite betong säger:

Kul att läsa om gamla och nya högtider och traditioner.
Vi firar inte heller Halloween. Men efter våra kyrkogårdsbesök brukade vår dotter och man bjuda hem oss på middag och då var det Halloweentema. Om du vill kan du titta på min blogg under etikett Alla helgons dag.
Lustigt att hänga granen upp och ner i taket. Vi har både prinskorv och köttbullar. Alltid är det någons favorit, svårt att ta bort något från julbordet.
Och jodå, jag gör fortfarande plexiglashjärtan.

Kram Agneta

Svar: Ja just det. Det kommer jag faktiskt ihåg från förra hösten! Din middag hos dottern, och det lät så mysigt!Både prinskorv och köttbullar kommer nog att hänga med ett tag till här med för jag vill ju också att alla ska bli nöjda.
Men pressylta och sillsallad äter ingen så det blir det inget av. Hihi!

Dina plexiglashjärtan är så fina! Är det de givna texterna du visar eller kan du göra med annan text?

Ha en trevlig allhelgonahelg!

Kram / Maria
Maria

2016-10-31 | 19:23:35
Bloggadress: http://blandadbetong.blogspot.se
Eva säger:

Det är något konstigt, jag har väldigt svårt att kommentera hos dig1 Nu kom jag in i alla fall.
Här firas inte Halloween men jag har en gulgrön pumpa på trappen och det är bara för att den är vacker.
Så mycket fakta du förser oss med och det är intressant läsning. Jag längtar inte till julen än, tycker så mycket om hösten så jag vill gärna ha kvar den. Till advent börjar jag pynta så smått och den tiden tycker jag är mysig och när vi sedan samlas här på jul är det härligt. I år blir det dock inte som vanligt, dottern och hennes familj reser bort fyra veckor, det blir tomt, men så är det och det blir fler jular.
Ha en fin novemberstart!
Kam Eva

Svar: Du är inte ensam Eva! Flera har problem med kommentarer här hos mig och det beror på en lite irriterande ruta. En ruta som är förbockad då jag skriver men som man kan ta bort bocken från. Bocken medger att folket får skriva kommentarer och jag finner ingen anledning till varför man inte ska få göra det.Men så ibland är bocken borta från rutan och missar jag då det, ja då kan ingen kommentera. Inte förrän jag kommer på att för säkerhets skull kolla så den lilla bocken fanns där.
Och på slutet har det hänt flera gånger!
Frustrerande!!

Jag förstår att det kommer att kännas tomt då dottern med familj är borta över jul. Men som du säger kommer ju fler jular.
Här har vi fått så mycket snö att det genast blir extrem julkänsla! Men än är det ju ett tag kvar. Jag vill inte börja för tidigt med julpynt och tycker affärerna har på tok för bråttom med att plocka fram allt!
Ha en fin allhelgonahelg!

Kram
Maria

2016-10-31 | 19:36:12
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.se
tant otteskrufv säger:

Jul är en skön högtid men jag blir lite matt när den ska avhandlas över så lååååång tid! Redan innan november så dras det igång. Jag som tycker advent räcker mer än väl... och halloween...infaller alltid sista oktober oavsett veckodag. Sympatiskt tycker jag att den inte hoppar till en dag då det bättre passar nutidsmänniskan. Men hur den sedan firas är en annan sak... Tror på uppståndelsen gör ju även andra religioner än den keltiska. I t.ex. de kristna heliga rummen finns ofta gott om skrämmande bilder för att påminna oss om den :)

Svar: Jag håller med! Affärerna börjar ju med jul redan i oktober! Det blir ju inte riktigt samma sak med skyltsöndag då! Annat var det då jag var liten. Då innebar skyltsöndag att affärerna för första gången visade sin julskyltning.Själv plockar jag fram julen under veckan innan 1a advent. Då kan jag mysa och njuta av advent då helgen kommer.
Men däremot funderar jag på om jag inte i år ska tjuvstarta med bakning av sånt som går att frysa in. Pepparkaksdeg ska jag också göra i god tid. Så jag kan baka ut alla delarna till pepparkakshuset. De mår bara bra av att få ligga nån dag innan monteringen. För pepparkakshus vill jag gärna ha klart till 1a advent!

Ha en trevlig allhelgonahelg!
Kram
Maria

2016-11-01 | 07:34:04
Bloggadress: http://tantotteskrufv.blogspot.se
Anonym säger:

Ännu ingen dator men vill skriva några rader hos dig ändå:) intressant läsning du bjuder på! Jag firar inte Halloween, men Allhelgonahelgen gillar jag, och julen förstås! Även om det är lite stressigt, så ser jag fram emot den! kram Gunilla

2016-11-01 | 17:34:43
Bloggadress: http://rosorochruiner.blogspot.se
Mycket annat och lite betong säger:

Hej igen!
Jag kan göra hjärtan med valfri text och då kostar de 140:-, färdig text kostar 130:-. Porto tillkommer.

Trevlig Allhelgonahelg!
Kram Agneta

2016-11-04 | 18:35:05
Bloggadress: http://blandadbetong.blogspot.se
Ake säger:

Julen närmar sig... tack för lektionen om julgranen! Intressant👍 Prinskorv och köttbullar på julbordet ja, men de kommer långt ned på favoritlistan, de är väl mest barnen som får nytta av dem 😃 Kanske någon lunch också då om man ska ha skåprens...

2016-11-19 | 05:38:48
Bloggadress: http://www.nacka144.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: