Är det som är naturligt samma sak som nyttigt?

Kommentarer
Ljusletaren säger:

Ops ... mycket fakta här som jag inte orkade med *förlåt*
Nya rön visar att vanligt socker inte är så farligt som de har trott.
Allt vi äter har olika saker som inte är bra för vår kropp. Tillsatser så att maten ska hålla långe och så vidare.
Laga maten så ren som möjligt tror jag på. Nu på söndag ska vi hämta köttlådan från bonden som vi har beställt.
Till och med fläsket idag har bismak av alla tillsatser. Vi kanske får beställa griskött i höst också.
Nyttigt är också besprutat så allt man skördar själv är bäst!
Ha en bra dag/ kram <3

Svar: Hahaha! Klart att du får hoppa över en massa faktatext! Vi får ju läsa det vi känner för!:)
Ja visst är det otäckt vad mycket de tillsätter i vår mat!
Vi köper det mesta ekologiskt men tyvärr är just kött väldigt mycket dyrare så det blir inte alltid ekologiskt av det. Dock alltid svenskt.
Jag förstår verkligen inte hur de kan sälja dansk fläskfilé så billigt! Det måste finnas nån anledning! Nåt fusk!!
Jag blir så ledsen av att läsa om djur som har det dåligt och hemska transporter av djuren! Jag blir arg och ledsen på samma gång och förstår inte hur de som hanterar det kan vara så känslokalla!!
Även Danmark är dåliga på djurskötsel. De klipper av svansen på grisarna. Anledningen är att de låter grisarna ha det så trångt att de blir stresade så de biter svansen av varandra.
Lösningen blir då inte rymligare boplatser för grisarna. Nej istället klipper de helt enkelt bort svansen! Jag blir så ledsen av sånt!
Härligt att ha en bonde att hämta kött från! Närproducerat då också! Det är bra! :)

Ha en fortsatt trevlig helg!
Kram
Maria

2016-09-16 | 09:34:38
Bloggadress: http://morgonblogg.wordpress.com
Eva säger:

Det var mycket information och det är bra att vara kritisk när det gäller vad vi stoppar i oss. Jag har smakat på steviablad och det var riktigt bitande. Önskar verkligen att vi kunde vara självförsörjande på mat, jag är född på en gård som var helt självförsörjande men som barn uppskattade man nog inte det, det var lyx när mamma köpte en burk apelsinmarmelad istället för den hemkokta. Idag är vi dock mer medvetna om att mycket är ohälsosamt, det var vi inte när jag var barn.
Ha en fortsatt fin september!
Kram Eva

Svar: Ja stevia ska visst ha en kraftig bismak. Har läst att de ska vara lite mot lakrits men ganska bitter.Ja vilken lycka att vara självförsörjande!
Jag är alltid så lycklig på sommaren då vi kan gå ut och plocka egna grönsaker och gräva upp egen potatis. Men det är ju en massa annat som behövs och det räcker inte till vintern.
Jag är också uppväxt med mycket hemgjort och tyckte det var spännande med köpta saker.
Men samtidigt var det också mycket köpta saker som inte alls var nyttiga! Den kraftiga färgen i läsk tex!
Det är nog bra att allt fler blir medvetna om vad vi får i oss men samtidigt tycker jag att många verkar strunta i det trots all information.
Mina barn har dock vuxit upp med det mesta hemgjort. Mycket pga allergier så det mesta var hemgjort från grunden.
Idag har de alla ett intresse av att äta nyttigt och gillar att laga mat. Det är roligt!

Ha en fortsatt trevlig helg! :)
Kram
Maria

2016-09-16 | 20:28:49
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.se
Erik N. säger:

Känns som att björksav och honung skulle kunna vara enklare o nyttigare att ställa fram på bordet. Om man ser till den enklare hanteringen. Framställt lokalt.
Är så mycket som skall ändras på numera, att allt färre ids bry sig? Man hamnar ändå i Huddiksvall.

2016-09-16 | 22:19:05
Bloggadress: http://nystartvid40.blogspot.se/search/label/stugan
Karin säger:

Varför all denna alkohol för framställning av Stevia? Har aldrig smakat det, och hoppas att jag kan undvika det. Bra att du är intresserad och upplysande, vi tackar för all klok information från dig!
Ha en fin fortsatt september! Här i Skåne har det varit underbar sensommarvärme i flera veckor!
Helgen ska tillbringas utomhus så mycket som möjligt!
Kramar Karin

Svar: Här är det höst med fina septemberdagar och kalla nätter som närmar sig nollan.Men utomhus ska jag absolut vara så länge det går!
Kram
Maria

2016-09-17 | 08:49:14
Bloggadress: http://pixelmojan.se
Ann säger:

Som alltid så är nog allt ok i lagom mängd men nog är vanligt socker att föredra om än med måtta!
Intressanta fakta att läsa är det du skrev. Tack för det!
Trevlig kväll!
Kram, Ann

Svar: Ja så är det absolut. Bantningsproffesorn Stefan Rössner sa en gång, " Man kan äta allt- men inte alltjämt. "Det gällde iofs med tanke på vikt men det stämmer rätt bra. Så länge det inte blir för mycket, vad det än är så är det nog rätt så ok.
Ha en fortsatt trevlig helg!
Maria

2016-09-17 | 18:46:46
Bloggadress: http://erikslundsliv.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: