Pyttesmå skålar

Kommentarer
MARIA I KOS säger:

Så fint du gjort med din samling saltkar. Passar bra på den hyllan och lådan med.
Jag har plockat bort julen idag. Vi har jättekallt, -31 grader nu. Man kan knappt andas sån kall luft. Snabbrastningar av Ludde blir det. Tur maken har ledigvecka så kan han sköta det ;)
Kram

Svar: Men fy så kallt! Vi har -26 nu och det räcker gott o väl! Men det skulle ju bli varmare i morgon igen. Bra! Håller med dig om att det inte går att andas i kall luft!Bra att maken kan hjälpa till med rastningen av lille Ludde!

Jag har julen kvar ännu men har delvis börjat plocka bort ändå. Vi har matservis med julmotiv som vi har framme hela julen och den vi har övriga året åker då bort.

Nu i år fick jag för mig att byta plats där julservisen förvaras. Det blev större jobb än jag riktigt förstod från början.
Först var jag tvungen att tömma en massa skåp och flytta om en massa innan jag fått det som jag vill ha det. Jag är nästan......klar. Arbetsbänken är fortfarande full med grejer. Men kroppen sa helt stopp så det får lov att vara stökigt. Drygt! Det har ju tagit flera dagar!
En hel massa ska vi lämna in till försäljning mot våren.
Och tänk vad mycket fint som fanns i våra skåp som jag inte hade en aning om! Haha!
Så blir det när skåpen blir för fulla! Då ser man inte längre vad som finns där!
Men nu blir det superbra!
Maria

2017-01-04 | 19:58:11
Bloggadress: http://mariaikos.blogspot.com
Eva säger:

Det är en fin hylla och du har samlat dina saker så fint! Det är roligt att ändra om lite.
Idag fick vi lite snö och det är så kalla vindar, den eviga blåsten här på västkusten är inte behaglig. Men vi får finna oss i kylan, det är vintermånad nu.
Ha det fint!
Kram Eva

Svar: Ja min lilla samling är rätt så lagom. Jag önskar bara att jag hittade nån som också gillar saltkar för i källaren ligger resten av min samling. En samling som fick stå framme när vi bodde i rdhuset men som inte ryms där vi nu bor.Så flera hundra olika ligger nu packade i lådor och lär ligga där länge än är jag rädd...

Här har vi i kväll ca 25 minus men redan i morgon får vi varmare. Jag såg att de närmaste dagarna blir det kallare i Stockholm än hos oss! Konstigt!

Men som du säger är det inte lönt att klaga på kylan, det är ju vinter nu...
Ha det fint du med Eva!
Kram
Maria

2017-01-04 | 20:31:42
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.se
Skorpan säger:

Min gamla mamma samlade också på saltkar, jag skänkte bort allesammans vid hennes bortgång. Tänk om jag vetat om ditt intresse, då hade du fått dem alla:)

Svar: Tack för din tanke på mig om din mors gamla saltkar men det var nog tur att du skänkte bort dem. Hade du läst det inlägget jag länkade till så hade du sett att jag redan har en hel hög som jag inte vet vad jag ska göra med!När jag bodde i stan hade jag ett stort vitrinskåp där jag hade alla mina saltkar. Jag skulle tro att det var ca 500 st olika.
Men när vi flyttade från radhuset till svärmors hus som vi tog över så fick det inte plats längre. Vårt hus är mycket mindre än radhuset vi hade då.
Så nu ligger flera hundra saltkar i lådor i källaren och det verkar inte finnas nån som vill ha dem!
Jag har bara sparat några stycken eftersom jag ändå fortfarande tycker de är fina.
Jag började min samling 1972 så det blev många års samlande!
Tänk vilken skillnad det kan bli med samlande. När jag själv samlade var de eftertraktade och skulle kunna säljas för flera tusen. Nu vill ingen ha dem!
Ja förutom jag då, bodde jag större fick de vara kvar, men nu är det ju inte så!

Ha en fin allhelgonahelg!
Kram
Maria

2017-01-05 | 12:35:38
Skorpan säger:

Hahaha, jag förstår dilemmat:) Kanske kan du skänka till något museum? Det är trots allt ett stycke kulturhistoria du har i dina gömmor!

Svar: Ja det är ju faktiskt lite kulturhistoria som du säger! Många vet ju idag inte övertaget vad de små skålarna är!Men vi får se vad som händer med dem i framtiden. :-)
Maria

2017-01-06 | 11:32:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: