Veganska / mjölkfria goda bullar -kalljästa

Kommentarer
Vallmo säger:

Hej! Kul med veganska recept! I min familj finns också veganer och det uppskattar jag eftersom de påverkar mig att äta nyttigare själv! Snart äter även jag huvudsakligen åtminstone vegetariskt. Gott och lättsmält mat.

Ha en finfin dag!

Kram!


Svar: Det blir ofta vegetariskt och veganskt då vi träffas här. Mycket går ju att göra så det passar alla.Vegan kommer jag nog själv aldrig att bli, tycker det känns alltför krångligt och även om jag själv använder minimalt med mjölkprodukter så är det svårt att ersätta tex grädde.
Jag tror inte att jag blir vegetarian heller men uppskattar mycket av den maten.

Men det är mycket av det animaliska jag skulle sakna. Däremot äter jag bara kött från Sverige och finns det närproducerat väljer jag det.
Ska jag ha tex fläskfilé och det bara finns tex. dansk, då får det vara.
Laxen är inte så lätt att hitta svensk men då blir det norsk.
Mängden kött och framförallt processat kött har vi ändå minskat rejält.
Men min mage verkar aldrig vänja sig med proteinkällorna från det vegetariska, tex. bönor, linser och så..mår inte alls bra av det, men är det inte så mycket och inte så ofta går det bra.

Kram
Maria i huset mellan skogen och sjön

2019-03-12 | 10:01:34
Skorpan säger:

Jag är intolerant mot gluten och söker efter ett bra bullrecept. Har längtat mig fördärvad efter glutenfria semlor...

Svar: Jag åt en period glutenfritt och förstår att det inte är helt lätt att hitta ett bra recept till semlor. Idag äter jag gluten igen även om jag är lite kräsen på vilken sorts gluten jag äter.
Är alltså inte glutenintolerant men känslig mot gluten.
Det var min läkare som först sa att jag inte tålde gluten men jag har inte det HLA-anlag som behövs för att vara helt intolerant så till min glädje kunde jag sluta med 100% glutenfritt.
Men något jag lärt mig är att det går bra med hembakt bröd gjort på ekologiskt vetemjöl.
Vissa kan nog tycka att det är hittepå, men det finns forskning på varför det är så.

Jag ska skriva om det här sen. Alltså inte för att jag på något sätt motsäger mig din intolerans utan för att det är många som är som jag, "bara" känslig...😊

Men nog om det!
Jag tänker att det kanske går att baka semmelbullar på det glutenfria bullreceptet jag skrev här då jag åt glutenfritt.
Det finns under kategorin glutenfritt.
De blev supergoda...Borde ju gå att göra runda bullar till semlor!
Om du kopierar den här adressen nedanför och klistrar in så borde du komma dit direkt.

http://etttomtblad.blogg.se/2011/february/kanelbullar-och-vaniljbullar.html
Maria i huset mellan skogen och sjön

2019-03-12 | 12:52:32
Birgitta säger:

MUMS! Så goda OCH FINA de ser ut! Här bakas tyvärr inga bullar, men en hembakt äppelkaka finns i kylen. Inte illa för att vara jag :-)
Kram till dig!

Svar: Tack fina du!Äppelkaka! Oj så gott det lät!! Nu blev jag ju jättesugen på det!
Varför har jag inte bakat det på så länge!?
Ska absolut baka en sån till helgen!
Önskar dig en fortsatt fin dag!
Kram
Maria i huset mellan skogen och sjön

2019-03-12 | 15:17:06
Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.com
Nina Hansson säger:

Tack för tips min dotters kompis är vegan så kanske bakar till henne sådana nästa gång hon kommer. Ha en fin kväll kram från Nina

2019-03-14 | 18:40:48
Bloggadress: http://rammengarden.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: