Svärmaren igen!

Kommentarer
Elisabeth säger:

Fjärilar i magen kan vara postitivt, kittlar lite härligt och det gör ju även ett svärmeri!
Så en uppvaktande vacker "svärmare" kan aldrig vara fel att få på besök eller.....!?
Vad roligt att du gillade min "GMB = goda minnen burk". Självklart ska du stjäla idéen om du gillade den, är bara roligt. Burken är bra! I mitt tack och avskedstal och mailet på jobbet när jag slutade, hade jag med harangen om burken och de eventuella grå dagarna som jag anade kunde komma men som faktiskt inte kommit än!! Gissa om det så här efteråt är många av mina fd arbetskamrater som frågat hur det gått med burken. År den full eller Hur många gånger har du läst lappar ur burken ? Så den burken satte sig som ett bra minne hos många av dem också. Nu måste jag erkänna att jag läst lappar även om det varit bra dagar. Det är gott att ibland få påminnas om stunder som varit som haft lite extra guldkant, dvs att jag själv upplevt dem så.
Jajamänsan, kan med gott jag samvete svara, jag har plockat lappar ur burken ...... tömde nämligen innehållet och började om när jag varit hemma exact ett år. Lapparnas innehåll skrev jag över på ett Excelblad och sparade, kul att ha kvar och kunna läsa senare också, varje år för sig, mitt "nya fritidsliv" började from 1 juli 2014. Tyckte inte jag hade plats för en burk för varje år.

Imorgon, onsdag är det sista kvällen för i år i vår fina hamn vad gäller utställning av veteran/entusiastbilar. Autombilklubben är engagerade i dessa träffar. Imorgon kommer det säkerligen att vara knökafullt med både bilar och folk, det vackra vädret kommer att göra sitt till, blir säkert en lyckad kväll. Temat för kvällen är Automobilklubbens egna medlemmars bilar. Vi kommer så klart att vara med där. Det kommer att finns många fina bilar där imorgon. Vi tar med vår "nyinköpta", en annan av våra bilar hade vi med tidigare i sommar, temat då var tyska bilar. Den bilen körde käre vännen med på motorbanan utanför Linköping i måndags kväll när det var bankörning, så den skulle ha behövt lite extra omvårdnad efter det för att visas imorgon igen och de orkade vi inte ta tag i nu idag.

Nu ska vi snart ut på vägarna igen, 65 mil, denna gång inte alls i nöjessyfte. Ytterligare en färd till Värmland nästa vecka, (3 ggr sedan slutet på juni) Nej då, vi har inte blivit galna och vi ska inte köpa fler bilar. Det vi ska göra är desto jobbigare, begravning, min käres fd svärmor avled i lördags, 93år gammal. En rar liten kvinna har lämnat oss. Tidens gång men ändå så tråkigt.

Hoppas ni får ytterligare många fina sensommardagar att njuta av där uppe hos er också.
Kram Elisabeth

Svar: Du kan få till det du Elisabeth! :-)Nej en svärmare får gärna komma tillbaka hit!
På tal om att bli uppvaktad och fjärilar så minns jag en ovanlig händelse i sommar.
Det kittlade till på min arm och instinktivt blåste jag med munnen för att bli av med insekten som landat. Så ser jag att det är en fjäril som kämpar för att hålla sig kvar i den högst lokala stormvinden!
Den satt kvar jättelänge men flög sen iväg, men återkom till mig gång på gång!
Något sådant har jag tidigare aldrig upplevt!
Det kändes nästan lite som om det var någon från andra sidan som hälsade på!
Hursomhelst så kändes det fint! Något som borde få hamna i en sån burk!
Jag måste absolut göra i ordning en sån! Omgående!

Jag tycker absolut att man kan läsa på sina lappar även om dagen inte känns grå! Det kan nog kännas upplyftande när som helst!
Men det lät som en bra idé att emellanåt tömma burken också! Vad spännande det måste kännas att få så många guldstunder på en gång!!

Kul med utställningen! Hoppas ni fick en trevlig stund där!
Jag blir lite nyfiken på vad det kan vara för bilar ni har! Det enda jag vet är att ni har en tysk som nu var smutsig, och att ni har en nyinköpt cab som ni i kväll tog med till utställningen. Hihi! Det är inte så mycket klokare jag blir av det! :-)

Själva har vi inte något motorintresse alls. Det viktiga är för oss att ha en funktionell bil och med hänsyn till där vi bor så kör vi 4-hjulsdrivet.
Men ändå är det roligt att se på fina bilar! Och hade gubben haft intresse för gamla bilar så hade jag gärna velat ha någon fin veteranbil! Men man måste nog ha ett väldigt intresse att hålla på att skruva och sköta en sån bil är jag rädd!

Alltid jobbigt med begravning! Men ändå brukar det kännas lite lättare då de är gamla!
Det är ju som du säger, tidens gång...Men ändå, som oftast är det ju en person man kommer att sakna!
Vad fint det låter att din man fortfarande haft kvar kontakten med sin f.d. svärmor! Det är inte alltid det fungerar så bra!

Jag hoppas att även ni får många fina sensommardagar och att solen lyser lika fint hos er som den gör här uppe i norr!
Kram ♥
Maria
Maria

2015-08-18 | 23:07:01
Skorpan säger:

Som vanligt andas dina inlägg värme och ömhet. Jag har faktiskt anammat din idé med burken jag med, bara för att kunna plocka lappar ur den och minnas mina "guldstunder".
Tack för att du finns och sprider glädje till alla oss som kikar in här!

Svar: Men TACK Skorpan! Vilka värmande fina ord! Vad glad jag blir!Fast idén med burken var inte min från början utan min bloggvän Elisabeths idé!
Men jag ska absolut snarast göra i ordning en sån burk jag också ! Jag återkommer när jag bestämt mig för om det blir postitlappar eller nån annan idé! :-)
Kul att du samlar guldstunder du med!
Ha en fortsatt fin vecka!
Kram
Maria

2015-08-19 | 13:03:18
Eva säger:

Du har tagit verkligt fina bilder, så roligt! Och vilka fina fjärilstavlor du har. Jag måste googla och se om jag kan hitta liknande, jag gillar fjärilar. Dagfjärilarna är vackrast men jag tycker inte nattfjärilarna är otäcka, dock vill jag inte att de ska komma in.
Om du visste vad jag funderar på pianisten, jag måste komma på vem det är!
Kram Eva

Svar: Fjärilstavlorna ser jag ser lite lustiga ut på bild! Förstår inte hur bilden kunde bli så konstig ut! Ramen ser liksom lite böjd ut! Haha!Men jag är glad för de tavlorna. Egentligen är det plancher som jag ramat in.
Jag köpte dem på http://prints.se/products/liljebergs/posters
Där kostar de 150:-/st men jag ser att dagfjärilar är slut!
Men jag hittade just dagfjärilar även här: http://www.naturbokhandeln.se/sv/articles/2.115.2306/plansch-svenska-dagfjarilar-liljeberg
Det finns dock bara dagfjärilar där men den kostar bara 68:-!

Ja du, den där pianisten har jag också funderat över... Tänkte lite på Cout Baise... men han har väl inte glasögon....hmmm...får fundera vidare! :-)
Kram
Maria

2015-08-19 | 20:17:24
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.com
Karin säger:

Alla kan inte samla på sig stunder av lycka! De kan inte sitta ner och njuta överhuvudtaget. De SPRINGER igenom livet! Stackars dom!
Du har en förmåga att ta vara på det fina omkring dig!
Din broderade duk är helt underbar tycker jag!
Kram Karin

Svar: Så sant! Jag tänkte på just det i dag och jag kom att tänka på Stig Johanssons dikt: "Alla dessa dagar som kom och gick / inte visste jag att de var livet".
Hur många ska det inte vara som för sent inser att de har missat så mycket när de rusat fram med skygglappar för ögonen!
Jag har nog blivit bättre med åren, att ta vara på fina stunder! Det fanns en tid då jag som ensamstående stressad mamma hade lite svårt att hinna med allt vad livet innebar! Såna stunder är det lätt att bli alltför fokuserad på alla måsten!
Men egentligen är det just då man borde dra i nödbromsen emellanåt och stanna upp ett tag! Det tror jag att alla hade vunnit på!

Roligt att du gillade duken! Jag blev så glad då jag hittade den! Ett fynd tycker jag!
Kram Maria
Maria

2015-08-19 | 22:39:41
Bloggadress: http://pixelmojan.se
Eva säger:

Hej igen! Jag hittade också på Naturbokhandeln och där hittade jag flera intressanta saker så jag ska beställa lite. Synd att inte nattfjärilar fanns för de kan jag inte alls namnen på.
Nej, det är inte Count Basie. Funderar, funderar.
Kram

2015-08-20 | 07:28:59
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.com
Helena säger:

Jag läser och förstår av de andras kommentarer att samla guldstunder på burk. Så fin idé!
Måste säga att dina fotografier på svärmaren är fantastiskt fina. Har du använt makro när du fotat dem?
Önskar dig en riktigt fin och ljum västerbottnisk kväll.

2015-08-22 | 20:33:34
Bloggadress: http://sciencehelena.blogspot.se/
Erikslundsliv säger:

Vilka fina bilder du fick på svärmaren! Svårt att få fina foton på insekter som fladdrar iväg så snabbt. Bra gjort!
Dina fjärilstavlor är jättefina.Vi har knappt haft några fjärilar här i sommar men nu när värmen stannat här i två veckor så kom de plötsligt fram.
För mig är fjärilar speciella eftersom vi tror att min mamma som gick bort för 12 år sedan hälsar på oss i form av en fjäril. Knäppt kanske men det är en tröst och vi har haft så många underliga upplevelser med närgångna fjärilar så det måste vara mamma som kommer ibland. Som sagt, en tröst är det i alla fall.
Ha en fin vecka!
Kram, Ann

2015-08-24 | 09:31:52
Bloggadress: http://erikslundsliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: