Guldstunder

Kommentarer
Erikslundsliv säger:

Åh, tranbär har jag aldrig plockat. Jag tror inte att det finns här i Dalarna, men lingon och blåbär finns ju i alla fall. Nu är jag ingen bra bärplockare så det blir inte så mycket plockat av mig.
Det ser härligt ut i skogen!
Ha det bra!
Kram, Ann

2015-10-14 | 15:57:25
Bloggadress: http://erikslundsliv.blogspot.com
Eva säger:

Blodmånen orkade jag inte titta på (även om jag vaknar väldigt tidigt).
Du har tagit så fina bilder, du kan det där med inställningar.
Fin guldstund med dina barn, sånt stannar i minnet!
Ha det fint!
Kram Eva

2015-10-14 | 19:42:11
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.com
Elisabeth säger:

Maria min vän, ditt förråd med må bra hormoner har fyllts på, härligt, Aurum (AU) guld alltså!!

Tranbär, bären jag glömt! Undrar om de finns här i Södermanland? Kommer ihåg dem sedan min tid i Västerbotten. Inte långt från stugan fanns en myr, där plockade vi inte bara hjortron utan även tranbär. I närheten kunde vi även plocka åkerbär när det var säsong för det. Åkerbär mums, slår allt!
Skrattade högt när jag fick se dig på bilden stå i gummistövlar i vattnet på myren. Du får mig att minnas, nostalgi, tack för det! Vad hände, jo jag sjönk ner i ett hål på myren med ena benet, kom inte upp själv, pappa fick dra och dra och dra! Stöveln blev kvar i hålet, fick plockas upp separat armen blev genomblöt också och illaluktande. Jag blev dyngsur inte bara sur.... fasansfulla lukt, slemmig dy..... Det blev till att åka hem, ett dopp i Tavelsjön och byte av kläder och så ut på myren igen. Fick sitta på en plastsäck i bilen på hemväg. Mycket hjortron blev det den gången, finns ett hederligt gammalt bleknat kamerakort av skogens guld liggande på en bricka, härliga tider det där.

Ta hand om dagen och dig själv på bästa sätt.
Kram Elisabeth
Ps. kortet med månen över sjön är så vacker får positiva rysningar.

Svar: Det kanske är så att tranbären växer mera norrut. Själv har jag inte tidigare plockat dem. Det är bara efter att vi flyttade hit.Som barn följde vi med när det var dax att plocka bär och jag minns så väl de korta barnsbenen på myrmark där man hela tiden sjönk ner! Och alla myggor! Usch! Nej hjortron plockar jag inte! Det är goda bär men de är så mycket värt att få dem plockade och rensade så de köper jag gärna av någon som säljer det de plockat! :-)
Att fastna med stövel i myren minns jag också från min barndom! Haha! Inte kul alls! Men nu så här på gamla dagar kan man skratta åt det! :-D

Men annars minns jag barndomens bär med mest blåbärsplockning. Det känns som att vi plockade mest av det!

Tavelsjön, var där i närheten som du bodde? Det vet jag var det är! Min syster och sambo är ofta åt det hållet och fiskar.
Vi passerade ofta Tavelsjön när jag för länge sen var gift med mina barns pappa. Han kom från de trakterna..Eller en bit därifrån..

Tänk vad många minnen ett gammalt fotografi kan trigga igång!

Ta hand om dig Elisabeth!
Kram
Maria

2015-10-15 | 08:53:07
Helena säger:

Det var magiskt med månen den där natten. Jag fotograferade supermånen, sov som en stock till klockan ringde och jag skulle upp och fotografera blodmånen. En spännande upplevelse med kameran som följeslagare. Trevlig söndag till dig. Kram

2015-10-18 | 09:20:20
Bloggadress: http://sciencehelena.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: