Soltorkade russin från Kalifornien
DATUM: 2016-12-30
Kategorier ►:
Allmänt
En torkad druva. Torkad i solen. Jag antar att ni ätit några russin i jul. Om man nu gillar russin vill säga. Russin i lussekatter, russin i glögg och kanske också i kakor.
Själv väljer jag de ekologiska eftersom druvor är en av de mest besprutade frukterna! De innehåller enorma mängder bekämpningsmedel, många gånger fruktansvärt mycket över de tillåtna värdena.
Jag är glad att mina favoritrussin därför finns som ekologiska.
Det känns som att loggan för SUN-MAID russin är väldigt gammal! Flickan med druvorna har hängt med länge!
Eller?
Nyfiken som jag är så var jag tvungen att söka lite fakta om den flickan.
Jodå, flickan har hängt med länge, faktiskt redan från början men hon har förändrats en del genom åren.
”The Sun-Maid Girl”, flickan som poserar med en korg vindruvor på förpackningen, fyllde 100 år 2012 och blev faktiskt utsedd till den bästa bestående logotypen av Readers Digest
Men som jag förstått det har flickan inte hängt med riktigt så länge.
Sun-Maidflickan med den röda solhatten fanns på riktigt. Hennes namn var Miss Lorraine Collett och hon upptäcktes 1915 när hon stod och torkade håret på den soliga bakgården i sitt hem i Fresno, Kalifornien
När russinföretaget var nybildat fick Lorraine tillsammans med ett antal andra flickor dela ut prover iklädd i vita blusar med blått band och blå solhattar.
När Lorraine kom hem hade hon på sig sin mors röda solhatt och det var då man upptäckte att rött blev mycket finare mot solen så därför blev det den röda solhatten i stället för den blå på deras logga.
Men från början, ett kort tag var faktiskt själva paketen blå men byttes senare till den röda färg de är i dag.
1923 gjorde man flickan lite gladare och med ljusare färger. Så såg paketen ut ända tills 1956 då solen flyttades lite på sidan och flickan fick skuggor av solen i ansiktet
1970 gjordes den sista förändringen. Modellen för det uppdaterade porträttet var en ung skådespelerska / modell, Liz Weide.. Logotypen ändrades till gul och solen hamnade åter i centrum. Korgen med druvor ändrades också. Och så ser den alltså ut än i dag.
Lite värdelöst vetande kanske men nog är det väl ändå otroligt att logotypen inte ändrats mer än så här under alla år!