Skottår och isande kyla

Kommentarer
Skorpan säger:

Precis som du oroar jag mig för djuren, fåglarna har fått en egen gran dekorerad med talgbollar, nötter och annat gott. Känns varmt i hjärtat att se de små liven varje vår:)

Svar: Vad fint det lät med granen! Härligt att höra när fåglarna får lite omtanke! De har det tufft under vintern!Här har vi som vanligt ett fågelbord med flera "stationer" så att många kan få sitt lilla frö utan trängsel. Talgbollarna får vi sätta fast ordentligt annars åker spillkråkan iväg med dem!
Vi har många träd och buskar i närheten där de kan söka skydd. Men vi sätter alltid också ut extra sittplatser till dem i närheten av fågelborden.
Det är så roligt att stå och se de små liven som kvickt tar sitt frö, flyger till en plats att äta det på och snabbt är tillbaka igen. Ibland undrar man hur de hinner se varandra i den snabba rusningstrafiken! Men krockar med varandra de gör de förstås inte! :-)
Kram

Maria

2016-01-06 | 16:37:06
Eva säger:

Tror aldrig vi har haft granen inne så länge så det har blivit skott på den. Igår åkte den ut här. Vi har många granprydnader från mitt föräldrahem och jag tycker de är så vackra och jag är så rädd om dem.
Här mata fåglarna ett par gånger om dagen, det går åt mycket i kylan. Vi har barfrost så det är lite lättare för de vilda djuren att hitta mat, det är svårt för dem när det är djup snö.
Amaryllisen är en magnifik blomma och så roligt när det kommer klocka efter klocka.
Ha det fint!
Kram Eva

2016-01-06 | 19:42:20
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.com
Marie säger:

Åh vilka fina julgranspynt! Jag tycker en gran med gamla fina pynt i alla former och färger är mycket finare och mer personlig än en opersonlig "stajlad" gran som passar i ett inredningsmagasin.

Oj minus 18. Brrr! Här har det varit minus 10 idag, och sol. Så himla underbart. Så är vintern som bäst. Jag är så glad att vi har fått lite vinter här i Stockholm denna säsong. Den lär inte vara mer än någon vecka till - men det lilla jag får tar jag tacksamt emot. Tycker det är så vackert med vinter!

2016-01-06 | 20:55:24
Bloggadress: http://creativebeingblog.wordpress.com
Elisabeth säger:

Så fina julgransprydnader ni har! Du och jag gillar många gånger samma sorts saker har jag märkt. Till min stora lycka har jag kvar en hel del fina julgransprydnader från min barndom, min syster var inte ett dugg intresserad av att ha något ur julgranslådan när vi delade upp boet efter våra föräldrar. Är nu så glad över de sköra tingen som känns viktiga för mig, många fina minnen från barndomens jular. Många fina saker, de vippande fåglarna och klockorna är mina favoriter, ska alltid ha bästa plats!
Snän vräker ner här hos oss, -11 men det känns mycket kallare än så, brrrr. Får bli en innedag igen. Jag har ännu inte kommit mig för att göra något riktigt bara det där dagliga man gör som ska göras, tvätt, disk osv men snart kan jag börja göra något annat.
Älskar dina fina inlägg, alltid roliga texter och fina bilder som jag blir glad av att läsa och se, men ta det lugnt med allt kära du. Vad gäller bloggen så finns vi läsare kvar, i alla fall vi som gillar just dig Maria och ditt liv som du delar med dig av på ett så fint sätt.
Kram från Elisabeth


Svar: Vilken tur att de gamla julgransprydnaderna finns kvar! De kan aldrig jämföras med de som nu produceras i massor! Dessutom extra roligt då man minns dem från barndomen! En sån där skör fågel med nån slags glasfiberstjärt fick jag av en lärare i lågstadiet. Den finns kvar än även om glaset gått sönder lite. Vi har flera av såna men just den är extra kär!

Snö verkar ni fått mera av än vad vi har! Här är knappt jordgubbslandet täckt! Man kan ana ett och annat blad!
Och i morgon skulle det bli kallare neråt landet än vad vi skulle få och inte klagar jag över det! :)
Fast, jag vet ju att du gärna har snöfritt och plusgrader så jag får väl lämna in ett önskemål om att det ska bli så kring er!
Men jag tror tyvärr inte vädergudarna lyssnar så mycket på mina önskemål! ;)

Jag har minsann inte fått mycket gjort de senaste dagarna! Mest bara legat!
Fast jag lyckades starta en tvättmaskin igår som jag fick hjälp av gubben att hänga! :)
Men som livet blev just nu så är det ju inte konstigt att det blev lite lata dagar!
I dag slumrade jag till allt för länge så nu kan jag inte sova när det är sena kvällen och det är ju inte så smart heller!
Men då är det ett bra tillfälle att koppla av med att skriva lite!

Sköt om dig Elisabeth!
Kram
Maria

2016-01-07 | 12:00:18
Marie i Skrifvarstugan säger:

Vackert med era gamla julgranskulor tycker jag. Har också lite sånt kvar från barndomen.
Håller tummarna för din kära mamma att hon orkar. Jag vet sånt där tar jättemycket energi.

Önskar dig god fortsättning !

2016-01-07 | 21:47:02
Bloggadress: http://www.mariettsfoto.blogspot.com
Karin säger:

Fina julgransprydnader! I min barndom hade vi också fåglar i vår gran och även trumpeter av glas som det gick att blåsa i. Dessa har min lillasyster nu, eftersom vi hade plastgran när mina barn var små, pga av allergi. Nu har vi ingen gran mer.
God Fortsättning på dig!
Kram Karin

2016-01-07 | 21:57:46
Anonym säger:

Så fint med dina gamla julgranskulor! Gammalt är ändå finast!
Här är julen bortstädad nu och ljuset börjar återvända. Härligt!
Vi har -23 och lite snö och mer på gång imorgon. Äntligen lite vinter!
Så tråkigt med din pappa, det är en så sorglig sjukdom. Jag förstår att ni anhöriga får det tufft. Inte lätt att se sin pappa bli så olik sig.
Ha en fin helg!
Kram, Ann

2016-01-08 | 20:17:55
Erikslundsliv säger:

Hej igen!
Helt plötsligt blev jag anonym...
Det var inte meningen!
Kram igen, Ann

2016-01-08 | 20:23:18
Bloggadress: http://erikslundsliv.blogspot.se
Mormorstorp säger:

Vilka fina gamla julgranskulor! Jag är väldigt förtjust i just de där gamla sorterna, försöker alltid leta på loppisar men de är svåra att hitta tyvärr. Här åkte julen bort idag och tomtarna ligger ordentligt nerpackade...

God fortsättning till Dej!
Kram
Annica

2016-01-09 | 17:21:56
Bloggadress: http://mormorstorp.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: