Tur vi plockade bort julen då man förr firade knut!

Kommentarer
Marie i Skrifvarstugan säger:

Trevligt och intressant inlägg. Jag minns också på 60-talet då jag också var barn, när man hade julgransplundring. Vi hade ett Folkets Hus som hade det varje år och det var något man såg fram mot. Det var riktig fest då. Med en riktig orkester och allt som spelade och så dansade vi runt granen och sen blev det vanlig dans och det fick vi småttingar också vara med på. Det var kul att dansa vuxendans med sina kompisar :)

Önskar dig en fin onsdagskväll !

Svar: Jag var aldrig på någon sån julgransplundring. Däremot var jag med ibland på dans kring granen på typ Folkets hus och det var något som jag verkligen inte tyckte om! Fy! Ville bara därifrån! Haha!
Men jag förstår att det kändes kul att få vara med på vuxendansen med kompisar! :)

Nu är onsdagskvällen sen så jag skulle tro att du läser det här i morgon så istället för att önska en fin onsdagskväll önskar jag dig en fin torsdag! :)
Kram
Maria

2016-01-13 | 19:19:49
Bloggadress: http://www.mariettsfoto.blogspot.com
Erikslundsliv säger:

Intressant läsning om Knut! Har inte hört om Knutgubbar här omkring.
Nu är julen i alla fall slut och snart får du börja så dina frön. Härliga tider!
Allt gott!
Kram, Ann

Svar: Ja jag längtar verkligen till man får se de små bladen gro! Härligt! Ha det gott du med!
Kram
Maria

2016-01-13 | 19:33:02
Bloggadress: http://erikslundsliv.blogspot.se
Eva säger:

Skönt att du börjar piggna till!
Så mycket intressant information du ger oss. När jag var barn hade vi julgransplundring och vi blev även bjudna till några andra familjer, det var så roligt. Ett trevligt sätt att umgås en stund. Vi brukade göra en liten fest med våra barn när de var små och plundra granen men numer plockas allt bort utan några ceremonier. Kanske dags att införa julgransplundring med barnbarnen.
Ha det fint!
Kram Eva

Svar: Ja jag känner att när/ om jag får egna barnbarn en dag kanske de vill komma på julgransplundring här. Fast mina barn kanske har sina egna plundringar...Men det får tiden utvisa!
Ha det fint du med Eva!
Kram
Maria

2016-01-13 | 20:07:52
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.com
Marie säger:

Åh vad kul! Vi valde samma bloggtema! :) Fast mitt inlägg publiceras imorgon bitti kl 7 :). Jag skriver på engelska på torsdagar så det fick bli lite traditionsbeskrivning när jag ändå städade undan julen.

Svar: Spännande! Då får jag läsa det imorgon! :))Kram
Maria

2016-01-14 | 00:50:00
Bloggadress: http://creativebeingblog.wordpress.com
Elisabeth säger:

Julgransplundringar upplevde jag många som barn. Min far jobbade inom psykvården (kallades mentalvården då) För intagna och anställda med familjer ordnades alltid gemensamma julgransplundringar på 60talet. Vi barn längtade så till dessa. De intagna som kunde vara med uppskattade alltid julgransplundringarna mer än midsommarfesten. Fanns många fördelar för mig att växa upp i den miljön,(stort sjukhusområde) vi bodde i tjänstebostad. Men det fanns en nackdel också, kompisarna fick inte leka hemma hos mig, det var farligt!?! Kompisarnas föräldrar var rädda, att barnen skulle ta skada om de träffade på mentalsjuka patienter i parken! För mig har det enbart varit positivt att växa upp i den miljön, mina föräldrar hade stora hjärtan och var bra lyssnare, de lärde mig så mycket om hur olika vi människor kan vara och ändå vara "ok", bara på lite olika sätt.
Skönt att höra att du mår bättre´.
Fick nyss höra att min svägerska blivit dålig i morse, akuten, troligen gallsten det också.

Kram Elisabeth
Ps. vädergudarna lyssnade inte -16 och snö, grrrr !

Svar: Då jag vet att du som barn bodde i Umeå går tankarna genast till Umeås kända område där det förr fanns ett stort sjukhusområde för mentalt sjuka. Umedalen.Det var ett beryktat farligt område där man riskerade att träffa folk som inte var att lita på.
Umedalen är t.o.m. nämnt i filmen Pistvakt! Haha!
Jag tänker att du kan ha bott där men det finns förstås liknande områden i hela Sverige.

Du har säkert fått en bra mycket bättre uppfostran än många andra med pappa som förklarade så fint om människors lika värde trots olikheter. Det låter som dina föräldrar var fina varma personer. Precis som deras dotter Elisabeth!
Men jag förstår att det måste varit trist att det innebar problem med kompisarna som fick höra annat av föräldrarna.

Nu är det området ett stort bostadsområde och från början var det ett lite skamligt ställe att bosätta sig på. Den stämpeln har nog nu försvunnit och är ett bostadsområde som vilket annat.
Det låter som du har fina minnen från julgransplundringarna! Jag tror de flesta barn upplevde sånt som något roligt men jag tror min blyghet gjorde att det blev något negativt.
Jag upplevde ingen glädje att springa runt en gran och hålla någon främmande vuxen person i handen. Det var en skräckupplevelse som man tvingades till. Något som av någon oförklarlig anledning bara skulle göras!
Jag minns inte att mina föräldrar var med på något sånt. Däremot minns jag att jag själv lämnades där och hämtades upp när det var slut.
Jag kan inte minnas överhuvudtaget att jag dansat med mina föräldrar men det kanske jag gjort nån gång och helt enkelt glömt bort! :)

Jobbigt för din svägerska som hörs ha fått gallsten! Usch! Vilken konstig reaktion i kroppen det är!! Varför ska kolesterolet bilda stenar!? Helt galet! Och smärtan ja den är inte nådig!! Fy!

I dag ska vi åka in till stan och besöka ett par affärer. Planen var att ta en avkopplande sväng in till nån secondhandbutik också. Det känns kul!
Jag vet att mina vita blodkroppar är väl låga så jag är lite infektionskänslig men det blir ju så tråkigt att bara gå hemma.
Jag får väl gå ut igen om jag hör någon som låter snorig och hostig.

Och sen får jag får ta ett nytt snack med vädergudarna som inte lyssnade på mig!
Ni skulle ju inte ha nån kyla! Vi har -10 och lätt lätt snö. Knappt märkbart. Så bättre hos oss då....

Skickar dig en värmande kram! ♥
Maria

Maria

2016-01-14 | 10:35:55
Skorpan säger:

Vilken nostalgi! Julgransplundring hade vi med, antingen hemma eller hos någon av grannfamiljerna. Jättekul!
Platser som Umedalen fanns lite varstans i landet, det fanns Frösön, Sidsjön, Västervik och Beckis (Beckomberga) bl a. Låter som att du begåvades med godhjärtade föräldrar, de har säkert påverkat dig till att bli den varma person du utstrålar på bloggen!

Svar: Vad härligt det låter! Jag förstår att det måste varit något du uppskattade.Jag hoppas mina barn får bättre minnen från julgransplundringarna än vad jag hade!
Vi hade ju ingen julgransplundring hemma när jag var barn, vad jag minns, bara hos mormor nån jul. Men julgransplundringarna som jag mest minns, de var absolut inte positiva! Fy!
Men däremot så gillade jag de jag hade med mina barn!
Bara jag, och mina tre småttingar som dansade kring granen! De var jättemysiga och fyller mig med en massa värme! :)

Jag anar att du läst mitt svar till Elisabeth angående Umedalen. Jag tänkte att det kanske var där hon växte upp eftersom jag vet att hon bodde i Umeå som liten.
Men kul att få namn på liknande platser runt om i Sverige!
Eftersom jag inte skrev något om mina föräldrar men däremot om Elisabeths i svaret så kanske det var det du tänkte på! :) Jag tycker det låter så fint att höra att man förr hade uppfattningen om människors lika värde oavsett om man aviker lite från mängden.
Det var nog inte så vanligt på 50- och 60- talet! Helt annat än det är nu när man verkligen försöker få fram allas lika värde.
Hoppas du slipper kylan som drar fram över Sverige nu! Hua!!
Kram
Maria
Maria

2016-01-14 | 14:02:34
syster yster säger:

Jag minns så väl vår julgransplundring som vi hade hos morfars, vi hade en hos vår faster och fabror med våra kusiner på pappas sida också det va roliga minnen dom hade en hund som hette Pia.Jag minns en gång då vi hade en kompis som sa att hon jobbade på Umdedalen, då sa vi hu så hämskt, hur törss du jobba där! ha en bra kväll kram syrran
Ha en bra kväll kram syrran

2016-01-18 | 16:38:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: