Rötter och hungriga små fåglar!

Kommentarer
Skorpan säger:

Så fina bilder och så vackra de är våra fåglar! Jag såg en lösning en gång på nätsektioner/kompostgaller sammanbyggda runt matstationen. Fåglarna kunde ledigt ta sig in och ut mellan maskorna medan de större fåglarna vackert fick hålla sig på utsidan.

Svar: Ja jag har sett såna lösningar och de verkar jättebra! Samtidigt ska det också vara lätt att komma åt för att fylla på även när det kommit en massa snö.Vi klurar och planerar och det ska nog bli nån lösning på problemet snart!
Kram
Maria

2017-10-02 | 12:25:11
Ann säger:

Så jättefina bilder du tagit på alla fåglar! Det är svårt att få till bra bilder på dem tycker jag. Men de är ju vana vid att du är där förstås. Snart ska vi också börja mata lite utanför fönstret. Än så länge har de fått fixa mat själva, men snart är det dags att hjälpa till med utfodringen igen.
Ha det bra!
Kram, Ann

Svar: Det var inte så svårt när jag kunde stå så nära utan att de blev rädda.Jag har tidigare upplevt hur ivriga de är att komma och äta just som jag fyllt på. Så den här gången tog jag med mig kameran.
Riktigt roligt att kunna komma så nära dem!
Kram
Maria

2017-10-02 | 12:55:42
MirandaMaräng säger:

Trodde inte att jag kände igen "Rötter". . . men när jag googlade såg jag att det var ju den serien som O J Simson var med i!!! Och det gick ju sådär för honom!
Jätte fina fågelbilder du tagit. . .men vilka glupska ena som äter upp all vintermat redan nu!!! :-)
Ha en fin vecka!
Kram

Svar: Ja det var nog många som följde den serien men det är ju ett tag sedan nu!:-)Ja de eller framförallt nötskrikan är verkligen glupska!
Men snart ska vi nog ha en lösning på det problemet!
Kram
Maria

2017-10-02 | 17:13:20
Bloggadress: http://mirandamarang.bloggo.nu
Anki säger:

Rötter - visst minns man den serien ... spännande minns jag.
Vi har ju till skillnad mot er haft en varm och torr sommar ända fram till mitten av augusti, men kanske beror det tillväxten av rötter på vädret.
jättefina bilder på fåglarna hos dig - och inte är det något fel på bildkvalitén inte! Måste också börja förbereda matningen inför vintern :)
Ha det gott!
Kram

2017-10-03 | 08:46:36
Bloggadress: http://ankisbildblogg.wordpress.com/
Birgitta säger:

Yngste sonen brukar småle åt makens och min entusiasm över alla småfåglar som äter vid vår matare som hänger i äppelträdet under vintrarna. Han ser ut att placera oss i kategorin "äldre som sitter i parken och matar änderna" :-)
För två år sedan länsade kajor, kråkor och skator maten i vår nyinköpta matare. Det var nog en syn då jag slängde upp ytterdörren och gormade shaaaaassss så de flög åt alla håll för att några minuter efter att jag stängt dörren åter igen närma sig de goda nötterna och solrosfröna!
Förra vintern gjorde vi en cylinder av staketnät och hängde upp runt mataren. Då fick småfåglarna tillgång till maten, men de större fåglarna fick nöja sig med det som spilldes på marken. Ibland kände jag mig lite elak när jag såg skatparet som sprätte i snön i jakten på ett frö, men som du skriver, det går åt enorma mängder mat om man ska mata ALLA fåglar!
Allt gott till dig!
Kram
Birgitta

2017-10-05 | 18:15:51
Eva säger:

Vackra fågelbilder! Jag kan gott förstå att ni inte kan mata fåglarna i den takten så ni får nog tänka igenom hur ni ska gör med fågelbordet. Snart kommer en vinter och då behöver småfåglarna ha maten för sig själva. Ni är så fina djurvänner!
Kram Eva

2017-10-05 | 20:01:16
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: