Jäkta inte, sitt min vän!

Kommentarer
Angelica Wåhlin säger:

Jaa, i år kom sommaren som en smäll!

Svar: Verkligen! :)
Maria i huset mellan skogen och sjön

2018-05-18 | 10:05:22
Bloggadress: http://angelicawahlin.se/
Skorpan säger:

Härliga betraktelser som vanligt:) Hos mig avgick vintern till fullo den 8:e maj då all snö var borta och rena rama högsommaren brakade loss. Nu blommar häggen som vackrast.Municipalsamhälle förkortades till samhälle. Man gick ner "på samhället", där fanns butik, post, café, bio, frisör mm. Mao en minivariant av en stad. By däremot kunde sakna allt utom möjligen en lanthandel.
Roligt detta med ord - jag fastnar för ditt ord "utmed" - ett ord som jag aldrig hört någon använda i mina hemtrakter. Däremot "intill" eller "bredvid":) Språkuttryck är härliga och skiftande utifrån var de tillkommer!
Önskar dig en härlig helg, gärna med sol "utmed" husväggen:)

Svar: Men Tack Skorpan! Så det var så enkelt som samhälle! Ja såna har jag ju bott i under min barndom! Men numera bor jag alltså i en by för här finns ingenting. Närmaste butik ligger alltså i ett samhälle då, och den har vi 1,5 mil till.
Fast det där med by och samhälle hade jag nog lite koll på, men din förklaring rättade ut alla frågetecken.
Perfekt förklaring! Inte dumt att blogga för man lär sig alltid något nytt.Hihi!

"Utmed", ett ord som jag aldrig tänkt på som ett lokalt ord!
Jag gillar att det skiljer lite på ord beroende på var i vårt avlånga land vi bor! Det gör oss ännu mera personliga tycker jag, som nu tagit en liten paus på vår bro. (farstutrappa)

Önskar även dig och alla dina husdjur en härlig helg med förhoppningsvis en sol på himlen! :)
Maria i huset mellan skogen och sjön

2018-05-18 | 10:17:12
Vallmo säger:

Så härligt ni har det där på landet. Är man uppvuxen på landet saknar man det, åtminstone på sommaren.

Nu är våren här som en explosion och värmen är äntligen här igen. Önskar dig en fin helg och många sköna soliga stunder. Kram!

Svar: Nu var det ett tag sedan du skrev den här kommentaren så du får ditt svar sent och den explosivt varma våren har återgått till mera normal temp. Vi skulle bara haft lite regn men det verkar vars på g. Tyvär verkar det mesta komma på midsommarafton. Lite trist för alla som vill fira utomhus!Jag anar av din kommentar att du själv är uppvuxen på landet men bor i stan nu. Hoppas din sommar ska bli bra även där du bor! :)
Kram
Maria i huset mellan skogen och sjön

2018-05-20 | 09:09:48
Mycket annat och lite betong säger:

Ja, så fort det gick. Plötslig var det sommar! Jag håller på i trädgården nästan varje dag och det känns faktiskt som att jag hunnit en del i år.
Det är lite dåligt med bloggandet för mig. Jag använder även Instagram som ju går lite snabbare.
Har läst ikapp en del här hos dig. Så roligt att se ert hönshus, hur det var och hur det blev. Vilket bra utrymme ni har där. Och så många gamla fina saker.
Skönt att du fått din hand fri nu.

Kram från Agneta

2018-05-20 | 22:44:52
Bloggadress: http://blandadbetong.blogspot.se
MirandaMaräng säger:

Ja i år blev våren verkligen överhoppad av sommaren som kom direkt! Vi har haft +25 i flera veckor nu. . .och det är snustorrt i markerna och eldningsförbud. . .!!!
Så fina saker. . .är en älskare av gamla böcker och så roligt att läsa gamla tidningar och le åt dåtidens nyheter. . .!!! :-)
Håller med "grytans" text. . . bäst att ta paus! :-)
Önskar dig en fin helg!
Kram

2018-05-24 | 20:30:19
Bloggadress: http://mirandamarang.bloggo.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: