Ett hastigt besök kan ibland ge en massa glädje!

Kommentarer
Elisabeth säger:

Hej Maria, vet du vad? Upptäcker nu att min kommentar till ditt förra inlägg inte kommit iväg, blev väl avbruten kanske, kunde det vara veckans solstråle som distraherade!?
Börjar med att kommentera ditt förra inlägg ändå, blir så glad att få se dina fina bilder och läsa dina ord, tack för att du delar med dig av så fina saker.
I det enkla bor de vackra, så himla sant!
Huru litet jag har men huru gott jag kan må sjöng ofta min pappa när han satt i snickarbon i stugan och täljde, då trivdes han. Tror han hittat på texten själv, bara en enda mening, men gullig mening. Jag går ofta och trallar på den strofen här hemma.
Än en gång ger du mig en nostalgivandring på hög nivå. Sopskyffeln, mjölkkannan med den underbara sommarbuketten på bron väcker så fina minnen som går tillbaka till stugan som mina föräldrar hade utanför Umeå. Sopskyffeln var precis en likadan men utan din fina text förstås. Bron såg också likadan ut, färgen stämmer också, kul. Att som liten få gå själv till bonden med kannan och köpa mjölk på 60talet var största lyckan, fanns så många djur att titta på. Har däremot inget minne av att vresros fanns hos oss men finns gott om här hemma i våra trakter, doftar ljuvligt.
Vad gäller cykeln du har kan jag bara säga, sån vill jag ha! Skulle jag kunna ha en sån på min lilla balkong månne? Cykeln du visar i dagens inlägg från Ånäset, vilken konstverk, en bra bokhållare om trädet varit en bok eller en bra förvaring men lönnfack om det varit en lönn!
Ånäset verkar bekant på något sätt, där har jag nog varit någon gång för länge sedan, ligger väl mellan Umeå och Skellefteå eller jag kanske minns fel. Får googla på det senare.
Sommaren som kom av sig, ja så känns verkligen så. Håller med dig om alla "borden" som egentligen skulle bytas mot alla vill men dagarna går och det blir bara inte av att göra allt det man vill, vad är det för konstigt som händer denna sommar, livet är ju här och nu ändå så det gäller ända att fånga stunden.
Bilbyte på gång, förra veckan åkte vi över 60 mil för att kolla på bil i Värmland. Det blev inget köp så vi tog istället möjligheten att besöka Brunskog och Gammelvala hembygdmarknad. Vilket arrangemang, vilken upplevelse, obetalbart. Där skulle du trivts bra bland alla hantverkarna det är en sak som är säker. Är du intresserad läs mera om det på nätet.
Nej fy 17, nu blev det en sån där himla lång kommentar igen, men lite ursäktad ändå, det är ju egentligen två!
Ha det gott min vän !
Kram från Elisabeth

Svar: Elisabeth du behöver verkligen inte be om ursäkt för långa kommentarer! De är ju jätteroliga att läsa! :-) Så det får du gärna fortsätta med!
Ja visst ligger Ånäset mellan Skellefteå och Umeå. Helt rätt! Just vid Stenfors gård har de övernattningsstugor och en restaurang också så många brukar stanna till där och äta en bit mat när de är ute och reser.
Haha! Du är så kul som får till det med dina ordvitsar! Jag tänker på dina tankar om trädsorten som cykeln blivit ett med! :-D

Den här sommaren.. "sommaren är kort, det mesta regnar bort" som Tomas Ledin sjöng stämmer verkligen! Fy vad trist det är! Och som du säger så glömmer man så lätt bort att fånga dagen! Man borde försöka strunta i hur vädret är och hitta på något kul ändå för snart är vintern här med snö och kyla och då kan man ändå sakna den där sommaren om än den var regnig!
Din pappas text var en riktig pepp-text! Nog kan det vara så, att det ofta inte behövs så mycket för att må bra, det gäller bara att hitta de där stunderna som får en att trivas!

Spännande med planeringen för en ny bil! Och kul att få besöka så härliga ställen! Jag ska absolut läsa mer om de ställena!

I dag är det ännu en grå och smått regnig dag här men termosen är fylld med kaffe och mackor är gjorda. Om bara en liten stund åker vi iväg söderut och lite in mot landet. Vi har sett ut några loppisställen vi ska besöka.
Det är lite med själva utflykten som ger mycket också! Att få gå på loppis tackar jag inte nej till men bara att få komma iväg och sitta och fika vid någon fin rastplats ger så mycket! Det behöver inte alltid vara de långa resorna som ger mest!

Ta hand om dig Elisabeth!
Kram ♥
Maria
T
Maria

2015-07-30 | 10:48:43
Erik N. säger:

Fint skrivet, om en i media förnekat kall sommar. (Ett ganska klent försök där, att normalisera den allmänna upplevelsen?) Jag hade gärna haft varmare kaffe-stunder ute, men då hade det blivit för snurrigt svettigt att göra något åt tapeterna inne! Nu blev vardagsrummet återfört till sitt 50-tal istället, och jag känner mig mycket nöjd. Första gången, som jag tapetserat ö.h.t.! Fönster kommer nog alltid att finnas, för att jobbas på. (De är så sällskapliga.) Den här sommaren är inget undantag. De finns nog där, nästa år igen? Då har jag beställt på fint väder! ;)

Svar: Låter bra att du beställt fint väder till nästa sommar! Hoppas de skickar fler fina dagar då! :-)Samtidigt kan det vara bra med lite dålig sommar om man ändå har mycket att göra inne! Kul med 50-tal! Det finns så många kul tapeter nu som verkligen ser ut som 50-tal!
Att tapetsera är roligt! Man ser så snabbt förändringen!
Förberedelserna innan tapetseringen är det som är tråkigt!
Här har vi tapetserat i alla rum sedan vi flyttade in i huset. Eller, ett är kvar, men de ska tapetseras under kommande vinter. Med original tapeter från 40-talet. Såna som måste kantskäras först. Spännande projekt! :-)
Maria

Eva säger:

Spännande med skymningssvärmaren! Kul att din gubbe också såg den! Den kommer säkert tillbaka, verkar som den trivs hos er.
Jo, nog har vi haft en kall och blåsig sommar men jag klagar inte, man får bara rätta sig efter vädret. Jag tar mina morgon- och kvällsdopp i havet oavsett väder och det mår jag bra av. Ska jag klaga så gör jag det på tiden som bara rusar iväg - oavsett väder eller årstid.
Ha det fint!
Kram Eva

Svar: Fjärilen har faktiskt kommit tillbaka och nu hann jag fotografera den bättre. Lägger kanske in bilder sen!Ja visst rusar tiden! Verkligen! Jag skulle vilja dra i nödbromsen och vänta in tiden lite så man hinner ikapp!
Jag är ingen som gillar alltför varma dagar men den här sommaren så har dagarna då det varit varmare än 18 grader varit lätträknade. Sen har det regnat mest hela tiden!
Inte vill sommargästerna komma då det bara regnar så de avvaktar och sen är sommaren nästan slut!
Och inte blir vi klar med all målning vi har kvar där ute. Det går inte att måla då det regnar och när det inte regnar så har det som oftast regnat dagen innan så det är för fuktigt på väggen.
Men vi får måla nästa sommar istället!
Det låter så härligt med dina morgon-och kvällsbad!
Sjön som vi bor vid är ingen badsjö så det blir inte så ofta att jag badar. Vi bor visserligen inte så långt från havet men inte blir det så ofta att jag badar där heller....
Nej jag håller mig till duschen istället! :-)
Ha det fint du också Eva!
Kram
Maria
Maria

2015-07-30 | 21:15:53
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.com
Erikslundsliv säger:

Visst är vi svenskar det folk som pratar mest om vädret! Är man på semester i varma länder och råkar fråga någon ortsbo hur vädret ska bli imorgon så tittar de på en som att man ställde världens konstigaste fråga! De bryr sig ju inte om det regnar en skvätt eller om solen inte dyker upp för det är ju ingen katastrof där. Vi är däremot helt desperata efter sol och värme och vi behöver nog också lite sol under sommaren för att må bra under den mörka tiden på året. Tur att vi inget kan göra för att påverka vädret, annars vore det väl världskrig om det också. Vi får ta det vi får helt enkelt! Fin fjäril, den ser faktiskt ut som en liten minifågel.
Kramar, Ann

Svar: Ja nog är det så! Vi behöver så väl solen under sommaren så vi får bygga på förrådet av d- vitamin. Det behövs för att vi ska stå emot alla förkylningar som kommer när vi tvingas vara inomhus igen! Den tid då vi så lätt blir smittade av varandra!
Angående att påverka vädret så tror jag det var i Kina under VM, OS eller vad det nu var, har inte koll som du hör! :-)
Men i allafall så lyckades de att flytta på regnmoln så att de fick vackert väder. Lite skrämmande tycker jag! Känns som att det kan bli problem av sånt!

Fjärilen är ännu mera lik en fågel i verkligheten! Den flyger inte alls som en fjäril utan ser verkligen ut som en kolibri! Helt klart min nya favoritfjäril! :-)
Kram
Maria

2015-08-02 | 18:07:21
Bloggadress: http://erikslundsliv.blogspot.com
Karin säger:

Kul med svärmaren! Jag har hört talas om dem och att de verkligen ska bete sig som en kolibri! Fin!

2015-08-04 | 23:32:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: