Jag är otrogen...

Kommentarer
Eva säger:

Roligt att läsa om dina tankar genom tiderna! Jag har också alltid varit intresserad av gamla saker och livet på landet förr och det ligger ju lite i tiden när vi ska återbruka ting och ta vara å naturen.
Vårvärmen låter vänta på sig, den kommer när den kommer.
Ha det fint!
Kram Eva

Svar: Roligt att läsa att det ändåbär fler som länge gillat gamla saker!Ja det är otroligt bra att det blivit lite "inne" att återbruka och tänka mera långsiktigt. Vår värld behöver verkligen det!
Kallt hos oss också så våren går lååångsamt fram. Men tids nog kommer nog sommaren också!
Ha det fint du också Eva!
Kram
Maria

2017-04-22 | 19:54:38
Bloggadress: http://vardagochfint.blogspot.se
Skorpan säger:

Här har du en till som alltid älskat gamla grejer!
Så roligt att du sparat de gamla katalogerna, hade glömt att barnen var tecknade, tänk så udda det var!
Kort hår efter 40/50? Varför det ofta pratas om kort hår på äldre kvinnor frågade jag faktiskt en frisör om för att få en förklaring; -"När man blir äldre så blir anletsdragen mer "hängande" och om ansiktet dessutom inramas av ett långt hängande hår så förstärker man den effekten" Så tänker man tydligen. Själv struntar jag i det och kommer nog att ha mitt långa hår kvar så länge jag själv tycker att det är OK:)

Svar: Jag har för mig att barnen var tecknade ganska länge!Intressant att du tog upp just det där med hårets längd med frisören och intressant förklaring.
Jag tycker ändå att hennes förklaring liknar lite som det där med ideal.
Som att det är ett fel med att lite mera åldrat utseende och att det är något man bör dölja.
Jag gillar väl inte själv mina rynkor. Men ändå kan jag tycka att ett åldrat ansikte med livets alla linjer är vackert. Samma sak med grått hår!
Du är helt säkert jättefin i ditt långa hår!
Kram
Maria

2017-04-22 | 22:33:07
Erik N. säger:

Jag är väl udda också då, som intresserar mig för det äldre, utan att fastna för skolhistorian. Eller så lyckades man inte göra den intressant! Ämnen borde flätas ihop mer.
Det var först med släktforskningen, som det kom att angå mig. De som levde under kungarna. Inte så mycket döds-åren, som bodelningar, auktioner och ohälsa. Då fanns inte någon anledning att starta loppisar överallt. Bohagen var inte pryltyngda.
Har varit boende här i norr, ner till 1400-talen. Fått påfyllning söderifrån. Både valloner och göteborgare. Tre Sjul vajar i toppen. -Kanske en förklaring, till att jag trivs bland fjällugglorna.

Svar: Ja att fläta ihop ämnen vore nog en bra idé för att det mera intressant! Jag trivs också bra i norr med alla ljusa sommarnätter.
Men jag hade inte haft något emot att flytta ner en bit i Sverige där de har längre somrar. Men det är inte lätt att bara flytta ifrån släkt och vänner heller. Borde nog flyttat i tidigare år isåfall.
Jag släktforskar inte längre än till 1700-talet. Eller helst inte längre än 1800-talet. Längre än så känns så avlägset. Känns som att släktskapet hunnit tunnas ut så mycket då.
Maria

2017-04-23 | 00:22:39
Bloggadress: http://nystartvid40.blogspot.se/search/label/stugan
Anki säger:

Spännande med en "hemlig" blogg!
jag har alltid gillat historia - även i skolan :)
Många igenkännande bilder där i katalogerna ... terylen och elasta... ja det var modernt det :)
Jag hade långt hår fram till jag var nästan 60 - och skulle gärna ha haft det fortfarande ... men sjukdom gjorde att håret tunnades ut och blev både tovigt och slitet och det fanns tyvärr inget val...
Ha det gott!
Kram

Svar: Jag har också fått tovigt och slitet hår pga sjukdom och har fått klippa håret kortare än jag vill.Nu börjar det ändå bli axellångt och jag är så glad för det. Det har tagit många år! Fick jag välja så var det betydligt längre men det lär det aldrig bli för trots ordentlig skötsel så är håret väldigt skört.
Ja det är roligt att kolla i gamla kataloger och se de olika kläderna och materialen! Jag kan i minnet riktigt känna känslan av tyget!
Ha en fortsatt fin vecka!
Kram
Maria

2017-04-23 | 06:37:54
Ann säger:

Jadu, det här med hår! Jag är ju frisör och tycker verkligen att man får ha långt hår efter 40! Det gäller bara att det ser friskt och välskött ut så är det inga problem. Jag har själv långt hår och vill inte klippa av det så jag är väl kärringen mot strömmen kanske... Haha.
Många kunder tycker just det du skriver att man inte ska ha längre hår när man blir äldre, med följden att alla ser likadana ut. Hur kul är det?
Nej, alla får väl ändå ha den frisyr de trivs med tycker jag!
Ha en fin dag!
Kram, Ann

Svar: Ja du som är frisör stöter förstås ofta på det där med åldern och hårlängden. Jag har full förståelse över att alla inte av olika anledningar kan ha långt hår. Sjukdom tex.En del trivs ju inte heller i långt hår oavsett ålder och det finns många med fina korta frisyrer också. Det är bara de där standardfrisyrerna många skaffar när de blir äldre som känns lite trist och opersonligt.
Själv drömmer jag om ett riktigt långt hår men så lär det aldrig bli då mitt hår växer så sakta.
Har också tvingats klippa ner det tidigare pga sjukdom men har iallafall äntligen fått det axellångt igen nu.
Och som du säger är det också viktigt att håret ser välskött ut
Men f.a. ska ju personen i fråga trivas i sin frisyr! Det är viktigast!
Önskar dig en fortsatt trevlig vecka!
Kram
Maria

2017-04-23 | 12:01:07
Ljusletaren säger:

Nostalgi med ritade barnkläder i katalog :-)
Men hörru du ... när blir man gammal? Då syftar jag på det med frisyrer :-) Avskyr när mogna kvinnor ska göra sig yngre än de är. Färgar håret i samma färg som förr i tiden. Ser inte att hudfärgen med mera har ändrats ... de ser konstgjorda ut. Tror att moget folk i dag har de frisyrer de vill ha. Visst motsträvigt folk finns alltid och kommer att göra så.
Bra att du har intressen :-)
/kram <3

Svar: Gammal... Tja om du hade frågat mig när jag var tjugo så hade jag ansett mig som ganska så gammal nu. Haha!Men nu när jag kommit en bit på vägen så inser jag att det inte riktigt går att säga när man är gammal. Är man 100 år är man väl gammal.... men när börjar man räknas som gammal?
Jag håller med om att det många gånger ser fånigt ut när man som lite äldre försöker se ut som en ungdom.
Fast å andra sidan tycker jag också att man ska få klä sig och ha frisyrer som man trivs i. Att man inte ska behöva placeras i ett fack bara för att man nått en viss ålder.
Vill någon klippa håret kort så kan den göra det för att den vill och trivs i det. Det kanske passar bäst för den personen. Jag menar bara att det känns fel om den personen mer eller mindre känner sig tvingad. Känner att folk ska tycka....Känner en press att håret ska vara kort vid en viss ålder.
Precis som att man ska kunna ha håret långt, oavsett ålder, om man själv känner för det.
Men det kanske blir fler med olika frisyrer även bland äldre bland de som åldras nu. Fler som inte känner pressen på hur allt borde vara.
Själv färgar jag håret men inte för att dölja ett grått hår. Jag vill bara ha en nyans som passar min hudton bättre. Men jag som fått mina gråa strån otroligt sent längtar faktiskt till det blir mera grått. Då kommer jag att sluta med färgningen.
Samtidigt förstår jag att de som får grått hår tidigt i livet gärna vill dölja de silvriga stråna med lite färg.. De kan ju faktiskt få en att se äldre ut än man är.
Jag tror att så länge man gör det som känns bra för en själv så mår man bra av det oavsett vad andra tycker! :-)

Önskar dig en fortsatt trevlig vecka!
Kram
Maria

2017-04-24 | 12:43:36
Bloggadress: http://morgonblogg.wordpress.com
Birgitta säger:

Här är en till som älskar gamla saker! Började gå själv och buda på auktioner när jag var 15 år, och intresset för gamla saker har bara fortsatt genom åren. Att slinka in på loppis är såååå roligt, det finns mycket jag inte hade en aning om att jag behövde :-)
Jag har samlat en massa material med foton och berättelser från min egen släkt, makens syster har försett oss med förteckningar över deras släkt och så dokumenterar jag släkten från vår Dalagård som vi köpte som ett dödsbo för 11 år sedan. Det är som om människorna som en gång levt på sätt och vis lever vidare genom det.
Och så det där med långt grått hår. Jag slutade tona håret för många år sedan och lät det bli naturligt grått. Nu är det halvlångt så jag kan sätta upp det när jag känner för det. Kvalitén är inte den bästa, men jag accepterar håret som det är och ser inte kort frisyr som ett alternativ.....inte nu i alla fall :-)
Ha en fin vecka!
Kram
Birgitta

Svar: Jag var också tidigt på auktioner. Sen köpte mina föräldrar en stuga av en äldre man där alla hans inventarier ingick. Det blev en hel del gamla saker som tyvärr slängdes direkt, men rätt mycket hann jag själv ta reda på också!
Det måste kännas spännande att leta fakta om de som bott i ert hus! Speciellt med tanke på hur gammalt det är!
Ha en fortsatt fin vecka! :)
Kram
Maria

2017-04-24 | 20:41:56
Karin säger:

Kul att få uppleva både kläder och frisyrer a la 50-60 tal. Det var viktigt att se ut på ett speciellt sätt, att "följa med". Nu på ålderns höst kan man ha en helt egen stil, och man bryr sig mycket mindre om vad folk tycker. Skönt!
Ha nu en trevlig Valborg!
Kram Karin

2017-04-26 | 21:33:10
Bloggadress: http://pixelmojan.se
MirandaMaräng säger:

Kul att få se gamla katalogbilder. . . tänk vad tiderna förändras! Och tur är väl det!!! Modellen född -47 är verkligen stilig. . . tror att hon fortfarande jobbar som modell. . . brukar se henne då och då!
Önskar dig en fin helg!
Kram

2017-04-29 | 19:16:57
Bloggadress: http://mirandamarang.bloggo.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: